Fagfellevurdert Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial Hva tenker lærerstudenter om høytpresterende elever med stort læringspotensial og kan deres refleksjoner bidra til at lærerutdanningen har større fokus på differensiering for denne gruppen av elever? Publisert: 26.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Artikkel Hva må en matematikklærer kunne? Hva gjør en matematikklærer god? Og hva bør lærere kunne når de skal undervise i matematikk? Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen En god kobling mellom faglig kunnskap og rollespill som metode vil kunne gi studentene optimale betingelser for læring. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagfellevurdert Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvikling av læreridentitet Lærerstudenter oppgir verdier - det at de vil det beste for den enkelte eleven, samtidig som de ser danning i et større samfunnsperspektiv, engasjement og tilhørighet som den største motivasjonen for å bli lærer. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagfellevurdert Stemmestress og konsekvenser for lærerstudenten God stemmebruk er en avgjørende profesjonell kompetanse for alle lærere. Opplæring og veiledning i vokal formidling og profesjonell stemmetrening er imidlertid ikke lenger en obligatorisk del av lærerutdanningen. I denne artikkelen retter vi søkelyset på lærerstudenters stemmebruk. Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2016
Kronikk Vekk med pedagogikken? Kunnskapsministeren vil gjøre lærere til profesjonsutøvere framfor pedagoger. Det er en dårlig idé, skriver Trude Evenshaug i denne kronikken. Publisert: 23.02.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Tester pedagogenes empati Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen. Publisert: 03.02.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Fagfellevurdert Å undervise om å undervise Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv. Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 1/2016
Fagartikkel Profesjonskunnskap for matematikklærerutdannere Det fins ingen egen utdanning for dem som skal undervise kommende matematikklærere. Matematikklærerutdannere må derfor utvikle sin kunnskap gradvis over tid. Lærerutdanningene bør finne systematiske måter for å tilrettelegge utvikling av lærerutdanneres kompetanse, og dermed bidra til kvaliteten i lærerutdanningen. Publisert: 29.11.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagfellevurdert Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgensdagens engelskfag: Et eksempel fra lærerutdanninga Hvordan kan wiki brukes i engelskundervisningen for å la nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon? Publisert: 24.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Omtale Hvordan og hvorfor bruke forskning og teori i arbeid som kroppsøvingslærer? Studentenes utvikling av en profesjonell identitet som lærer er i stor grad tilfeldig og bygger mer på det praktisk-metodiske enn på pedagogisk teorier, forskning eller kritisk refleksjon. Publisert: 30.09.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet