Artikkel Forbedring av lærerutdanningen Metodikken tilbake i pedagogikkfaget, mer involvering av praksislærere, og sentrale språkdidaktiske temaer i engelsk kan bidra til bedre lærerutdanning. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Hvilken relevans opplever lærerstudentene at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres? Publisert: 30.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis? Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Artikkel Nederlandsk forskning på lærerutdanningene ved UiT Den 5-årige masteren i grunnskolelærerutdanning ved UiT vekker oppsikt internasjonalt. Nederlandske Paulette van der Voet har valgt å forske på den. Publisert: 28.04.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial Hva tenker lærerstudenter om høytpresterende elever med stort læringspotensial og kan deres refleksjoner bidra til at lærerutdanningen har større fokus på differensiering for denne gruppen av elever? Publisert: 26.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Artikkel Hva må en matematikklærer kunne? Hva gjør en matematikklærer god? Og hva bør lærere kunne når de skal undervise i matematikk? Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen En god kobling mellom faglig kunnskap og rollespill som metode vil kunne gi studentene optimale betingelser for læring. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagfellevurdert Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvikling av læreridentitet Lærerstudenter oppgir verdier - det at de vil det beste for den enkelte eleven, samtidig som de ser danning i et større samfunnsperspektiv, engasjement og tilhørighet som den største motivasjonen for å bli lærer. Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagfellevurdert Stemmestress og konsekvenser for lærerstudenten God stemmebruk er en avgjørende profesjonell kompetanse for alle lærere. Opplæring og veiledning i vokal formidling og profesjonell stemmetrening er imidlertid ikke lenger en obligatorisk del av lærerutdanningen. I denne artikkelen retter vi søkelyset på lærerstudenters stemmebruk. Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2016
Kronikk Vekk med pedagogikken? Kunnskapsministeren vil gjøre lærere til profesjonsutøvere framfor pedagoger. Det er en dårlig idé, skriver Trude Evenshaug i denne kronikken. Publisert: 23.02.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Tester pedagogenes empati Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen. Publisert: 03.02.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Fagfellevurdert Å undervise om å undervise Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv. Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 1/2016