Artikkel Får kjenne på lærerlivet Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet. Publisert: 22.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale Utdanner lærere til den digitale skole Ekspertisen fra lærere ute i skolen hankes inn til Universitetet i Sørøst-Norge. Lærerstudentene skal sikres riktig kompetanse for fremtidens digitale skole. Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Lærerstudenter bør lære mer om bruk av teknologi For å sikre at nye grunnskolelærere har god nok digital kompetanse, må de som underviser dem ta i bruk digitale hjelpemidler i sin egen undervisning. Det mener Elen Johanna Instefjord som disputerte om digital kompetanse i lærerutdanningene 25. mai 2018. Publisert: 10.07.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Hva lærerstudenter lærer i praksis Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre. Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagfellevurdert Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan det å bli barnehagelærer bety noe helt annet enn før. Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 35) 1-2/2018
Engelsk — Fagfellevurdert The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis? Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til lærere. Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen Vår studie viser at pedagogikkfaget har hatt stor betydning for studentene i profesjonsutdanningen. Det er tydelig at undervisningen i pedagogikk, og dermed lærestedet, har gitt et solid grunnlag for studentenes profesjonelle utvikling. Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagartikkel Hva slags vitenskapelighet trenger profesjonsutøvere? Lærerutdanningen som case Lærerstudenter har behov for å tilegne seg vitenskapelige kunnskaper som senere vil kunne gjøre dem i stand til å møte konflikter og håndtere problemer på en god måte. Et viktig spørsmål er hva slags vitenskapsforståelser som er i spill i lærerutdanningen og hva som kan gjøres for å skape et felles vitenskapelig fundament for de kommende profesjonsutøverne. Publisert: 17.04.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Omtale Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut. Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Arbeidslivsmestring - to unge læreres valg i møte med utfordrende situasjoner Nyutdannede lærere har store forventninger til læreryrket, samtidig som de vet at utfordringene i skolen er store og at det vil kreves mye av dem. Et par ferske lærere blir fulgt for å se hvordan deres forventninger til yrket som studenter stemmer med erfaringene de har etter sitt første halvår i skolen. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018