Fagartikkel Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie. Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene. Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Artikkel Mange utfordringer innen yrkesfag Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden. Publisert: 11.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale - Klasseromma blir stadig meir teknologitette Framtidas lærarutdanning krev høg kompetanse på digitale hjelpemiddel i undervisninga. 6. og 7. november arrangerte UiA og Utdanningsdirektoratet nettverkssamling for lærarutdanningar, for å sette søkjelyset på digital kompetanse. Publisert: 08.11.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel – Det finnes ingen magisk medisin Skal studiekvaliteten bedres krever det kompetanseutvikling, administrativ tilrettelegging, ressurser til fornyingsarbeid, og en mer helhetlig styring av studieprogrammene. Det er med andre ord mye å ta hensyn til, i følge professor i pedagogikk. Publisert: 07.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Veldig mange av de jeg kjenner har falt ut av skolen Pedagogikkstudent Heidi Høglund hadde en vanskelig skolegang og sto selv i fare for å gi opp. Nå deltar hun i et internasjonalt forskningsprosjekt om frafall i skolen. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres? Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Artikkel – Fortell om et fantastisk yrke! UiT har fått 1.8 millioner kroner til å rekruttere flere til å ta lærerutdanning. – Bruk pengene til å fortelle om et fantastisk yrke, oppfordrer lærerstudenter. Publisert: 30.10.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert Lærerutdanneres profesjonelle utvikling Funn i denne artikkelen viser at lærerutdannere gjerne vil utvikle seg, men til tross for ulike erfaringer og kunnskaper uttrykker de først og fremst behov for å utvikle forskningskompetanse. De synes å leve opp til nasjonale og institusjonelle forventninger der det er publikasjoner som betyr noe både ved ansettelse og opprykk. Dette medfører at det blir mindre oppmerksomhet rettet mot undervisningsdelen av jobben. Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 4/2018
Fagfellevurdert Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag Norsk lærerutdanning har i lang tid blitt kritisert for et spenningsforhold mellom teori og praksis. En utfordring blir å utvikle en grunnskolelærerutdanning som i større grad forbereder studentene på det arbeidet de skal gjøre i klasserommet. Publisert: 25.10.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Researching practice-based teacher education: Trends, challenges, and recommendations for future research Lærerutdannere og politikere verden over argumenterer for en praksisbasert lærerutdanning. Likevel er det lite forskning på lærerutdanning generelt, og i enda større grad; forskning spesifikt på en praksisbasert lærerutdanning. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Artikkel Får kjenne på lærerlivet Hvordan snakker du med en elev som blir utestengt fra gruppen på grunn av sterk kroppslukt? Lærerstudenter får trening i situasjoner fra klasserommet. Publisert: 22.10.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)