Artikkel Dei lærer om kunsten å lære bort Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning. Publisert: 30.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Mat på timeplanen Grunnskolelærarstudentane som har valfaget Mat og helse vitja den økologiske garden på Ullandhaug tidlegare i haust. Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Fortsatt mulig å søke ph.d. for lærere Forskningsrådet lyser ut 10 nye ph.d.-prosjekter øremerket lærere i skolen. Prosjektene tildeles universiteter og høgskoler i hele landet. Fortsatt mulig å søke! Publisert: 10.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet, Forskningsrådet
Fagfellevurdert Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen –en problematisering av erfaringslæringens plass Denne artikkelen undersøker hva en problematisering av erfaringslæring kan bidra med i forståelsen av studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen. Publisert: 23.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Artikkel Profesjonsstudenter lærer om samarbeid For fremtidens sosionomer, vernepleiere, sykepleiere, barnehagelærere og lærere på UiA står samarbeid i sentrum. Slik lærer de ferdigheter som er gull verdt i arbeidslivet. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Forskning som styrker skole og lærerutdanning Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet. Publisert: 16.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring Denne artikkelen ser på hvordan arbeid med praksisfortellingen kan danne utgangspunkt for refleksjon og transformasjon hos lærerstudenter. Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 3/2019
Artikkel Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning – Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Studenters tidsbruk – grunnskolelærerutdanning 1. til 7. trinn Hvordan bruker studenter tiden de har til rådighet? Hvor mye arbeider de studierelatert og hvor mye jobber de totalt sett? Publisert: 07.05.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019