Fagfellevurdert Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring Denne artikkelen ser på hvordan arbeid med praksisfortellingen kan danne utgangspunkt for refleksjon og transformasjon hos lærerstudenter. Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 3/2019
Fagfellevurdert Studenters tidsbruk – grunnskolelærerutdanning 1. til 7. trinn Hvordan bruker studenter tiden de har til rådighet? Hvor mye arbeider de studierelatert og hvor mye jobber de totalt sett? Publisert: 07.05.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Artikkel Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning – Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 1/2019
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert Fører opplæring i felles vurderingskriterier til større grad av enighet? En studie av tekstvurdering som en del av spesialpedagogutdanning Denne studien viser at det er vanskelig å finne pålitelige vurderingsformer for elevtekster. Det er et stort behov for forskning som ser på hvordan pålitelighet for tekstvurdering kan økes og hvilke didaktiske tilnærminger som forbedrer vurderingsevnene blant studenter innen pedagogiske studier. Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Fagartikkel Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie. Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene. Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Artikkel Mange utfordringer innen yrkesfag Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden. Publisert: 11.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale - Klasseromma blir stadig meir teknologitette Framtidas lærarutdanning krev høg kompetanse på digitale hjelpemiddel i undervisninga. 6. og 7. november arrangerte UiA og Utdanningsdirektoratet nettverkssamling for lærarutdanningar, for å sette søkjelyset på digital kompetanse. Publisert: 08.11.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel – Det finnes ingen magisk medisin Skal studiekvaliteten bedres krever det kompetanseutvikling, administrativ tilrettelegging, ressurser til fornyingsarbeid, og en mer helhetlig styring av studieprogrammene. Det er med andre ord mye å ta hensyn til, i følge professor i pedagogikk. Publisert: 07.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo