Artikkel Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Fortsatt mulig å søke ph.d. for lærere Forskningsrådet lyser ut 10 nye ph.d.-prosjekter øremerket lærere i skolen. Prosjektene tildeles universiteter og høgskoler i hele landet. Fortsatt mulig å søke! Publisert: 10.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet, Forskningsrådet
Fagfellevurdert Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen –en problematisering av erfaringslæringens plass Denne artikkelen undersøker hva en problematisering av erfaringslæring kan bidra med i forståelsen av studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen. Publisert: 23.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Artikkel Profesjonsstudenter lærer om samarbeid For fremtidens sosionomer, vernepleiere, sykepleiere, barnehagelærere og lærere på UiA står samarbeid i sentrum. Slik lærer de ferdigheter som er gull verdt i arbeidslivet. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Forskning som styrker skole og lærerutdanning Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet. Publisert: 16.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring Denne artikkelen ser på hvordan arbeid med praksisfortellingen kan danne utgangspunkt for refleksjon og transformasjon hos lærerstudenter. Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 3/2019
Artikkel Den emosjonelle dimensjonen ved veiledning – Skal vi beholde lærerne i yrket, må de nyutdannede få veiledning i den emosjonelle delen av jobben, mener stipendiat Mette Helleve. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Studenters tidsbruk – grunnskolelærerutdanning 1. til 7. trinn Hvordan bruker studenter tiden de har til rådighet? Hvor mye arbeider de studierelatert og hvor mye jobber de totalt sett? Publisert: 07.05.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 1/2019
Fagartikkel Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagfellevurdert Fører opplæring i felles vurderingskriterier til større grad av enighet? En studie av tekstvurdering som en del av spesialpedagogutdanning Denne studien viser at det er vanskelig å finne pålitelige vurderingsformer for elevtekster. Det er et stort behov for forskning som ser på hvordan pålitelighet for tekstvurdering kan økes og hvilke didaktiske tilnærminger som forbedrer vurderingsevnene blant studenter innen pedagogiske studier. Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018