Artikkel Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring. Publisert: 03.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert «Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga I denne artikkelen presenterer forfattaren ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap om og bruk av eit kartleggingsverktøy til registrering av elevane sine reknestrategiar. Designet er utarbeida i samhandling med to kull andreårsstudentar i grunnskulelærarutdanninga, 1.–7. trinn. Publisert: 21.05.2020 Hentet fra Uniped (Vol. 43) 2/2020
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Om ikke læreren kjenner dyr og planter, hvem skal da fortelle barnehagebarna om naturen? Kjenner du de norske artene albusnegl, fossekall og hestehov? Det gjorde ikke studentene på barnehagelærer-studiet. Publisert: 29.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Dei lærer om kunsten å lære bort Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning. Publisert: 30.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Mat på timeplanen Grunnskolelærarstudentane som har valfaget Mat og helse vitja den økologiske garden på Ullandhaug tidlegare i haust. Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet. Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Fortsatt mulig å søke ph.d. for lærere Forskningsrådet lyser ut 10 nye ph.d.-prosjekter øremerket lærere i skolen. Prosjektene tildeles universiteter og høgskoler i hele landet. Fortsatt mulig å søke! Publisert: 10.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet, Forskningsrådet
Fagfellevurdert Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen –en problematisering av erfaringslæringens plass Denne artikkelen undersøker hva en problematisering av erfaringslæring kan bidra med i forståelsen av studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen. Publisert: 23.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Artikkel Profesjonsstudenter lærer om samarbeid For fremtidens sosionomer, vernepleiere, sykepleiere, barnehagelærere og lærere på UiA står samarbeid i sentrum. Slik lærer de ferdigheter som er gull verdt i arbeidslivet. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Forskning som styrker skole og lærerutdanning Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet. Publisert: 16.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold