Omtale Utdanner lærere til den digitale skole Ekspertisen fra lærere ute i skolen hankes inn til Universitetet i Sørøst-Norge. Lærerstudentene skal sikres riktig kompetanse for fremtidens digitale skole. Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Lærerstudenter bør lære mer om bruk av teknologi For å sikre at nye grunnskolelærere har god nok digital kompetanse, må de som underviser dem ta i bruk digitale hjelpemidler i sin egen undervisning. Det mener Elen Johanna Instefjord som disputerte om digital kompetanse i lærerutdanningene 25. mai 2018. Publisert: 10.07.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Hva lærerstudenter lærer i praksis Praksis og teori i lærerutdanningen skal sees i sammenheng og utfylle hverandre, men mange studenter opplever at tilfeldighetene får styre. Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagfellevurdert Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan det å bli barnehagelærer bety noe helt annet enn før. Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 35) 1-2/2018
Engelsk — Fagfellevurdert The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis? Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til lærere. Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen Vår studie viser at pedagogikkfaget har hatt stor betydning for studentene i profesjonsutdanningen. Det er tydelig at undervisningen i pedagogikk, og dermed lærestedet, har gitt et solid grunnlag for studentenes profesjonelle utvikling. Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagartikkel Hva slags vitenskapelighet trenger profesjonsutøvere? Lærerutdanningen som case Lærerstudenter har behov for å tilegne seg vitenskapelige kunnskaper som senere vil kunne gjøre dem i stand til å møte konflikter og håndtere problemer på en god måte. Et viktig spørsmål er hva slags vitenskapsforståelser som er i spill i lærerutdanningen og hva som kan gjøres for å skape et felles vitenskapelig fundament for de kommende profesjonsutøverne. Publisert: 17.04.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Omtale Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut. Publisert: 02.04.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Arbeidslivsmestring - to unge læreres valg i møte med utfordrende situasjoner Nyutdannede lærere har store forventninger til læreryrket, samtidig som de vet at utfordringene i skolen er store og at det vil kreves mye av dem. Et par ferske lærere blir fulgt for å se hvordan deres forventninger til yrket som studenter stemmer med erfaringene de har etter sitt første halvår i skolen. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Artikkel – Samfunnet trenger flere med masterutdanning Det blir stort behov for folk med masterutdanning framover. Roboter tar ikke over og arbeidslivets krav øker på alle områder, ifølge Arild H. Steen ved Arbeidsforskningsinstituttet på OsloMet. Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis