Artikkel – Systemsvikt skaper store problemer for mindreårige flyktninger Familiegjenforening kan være kritisk for enslige, mindreårige flyktninger fordi de mister både økonomisk og sosial støtte. I tillegg påtar de seg mye ansvar for integrering av familien. Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb Forskere avdekker suksessfaktorene for at unge med lett utviklingshemming skal lykkes å få et ordinært arbeid. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast BluPodden: Rom for inkludering Denne episoden har fokus på barnehagens rom, der rom for mangfald, musikalske møteplassar og naturrommet vert tematisert. Publisert: 08.12.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk Elever med ulike bakgrunner er en styrke Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel En barnehage med plass til alle I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Fagartikkel Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagfellevurdert Bør «spesialpedagogikk» være et eget felt? Et innenfra-perspektiv Betydningen, rollen og posisjonen til det spesialpedagogiske kunnskapsfeltet har vært gjenstand for utallige diskusjoner. Nylig har Jan Grue også reist spørsmål om spesialpedagogikken bør være et eget fagfelt. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8, 2022
Artikkel Forskning som inkluderer På øya Goza og i Tromsø får ungdom som har psykiske helseutfordringer, delta i forskning. Målet er å forbedre tjenester de selv har behov for. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Podcast Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene? Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte? Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Svensk — Artikkel Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället? Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix». Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden