Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Forskningsnotat Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø? Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Blogg Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Artikkel Nå kommer de ukrainske elevene Hvordan kan lærere og medelever best møte de ukrainske flyktningene som nå kommer til norske skoler? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Fem utfordringer for å få ukrainere raskt i arbeid Ukrainske flyktninger kommer nå til Norge og skal ut i arbeidslivet. Forskere peker på flere hindringer de kan møte på veien. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Språk og utdanningssystem i Ukraina I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer. Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Noreg kontra Hellas: Kor godt førebur dei lærarstudentane på mangfald i klasseromma? Det språklege, kulturelle og religiøse mangfaldet i klasserommet blir stadig større. Alle elevar har rett til ei tilpassa undervisning. Er dei kommande lærarane rusta til å møte desse elevane? Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Vi må snakke om rasisme også med yngre barn KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier De muslimske guttene opplever dette verst. De utsettes for et dobbelt stigma. Det er knyttet både til sosial ekskludering og stempling som ekstremist, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse? Arbeidsgiveres usikkerhet om kandidaters språkferdigheter er en forklaring på hvorfor kandidater med innvandrerbakgrunn diskrimineres i rekrutteringsprosesser. Publisert: 04.02.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 38) 3-4/2021
Blogg KRLE for de minste elevene – en gullalder for faget? KRLE er viktig i dagens polariserte samfunn og er en arena hvor elever fra ulike samfunnslag, religioner og livssyn møtes. Publisert: 03.02.2022 Hentet fra forskning.no