Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel – Vi burde av og til ha koblet på politiet, men det tør vi ikke - Et feiltrinn der kan bety døden for den utsatte. Det har vi ikke turt, forteller en ansatt ved voksenopplæringen i en ny NIBR-rapport om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov. Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Podcast Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming? Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun. Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel – Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av det samiske Norskfaget i skolen er laget på 1800-tallet som en del av nasjonsbyggingen. Faget skulle forme gode nordmenn og gi landet en enhetlig kultur og språk, og i norskfaget var det derfor ingen plass til det samiske. Publisert: 08.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe. Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel Spesialpedagogen sitt dilemma i «inkluderingsparadokset» Det går ein diskusjon om ein bør endre spesialpedagogen si rolle og spesialpedagogisk praksis. Mange har tatt til orde for at ein i større grad enn det som har vore vanleg tidlegare, skal gje den spesialpedagogiske støtta i ordinær barnegruppe, på avdeling, for å ta i vare idealet om inkludering. I denne artikkelen vert det drøfta ulike perspektiv på korleis vi kan forstå og omsetje inkludering i praksis. Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Artikkel Lav sjølfølelse er knytta til skepsis mot innvandring, likestilling og sosial utjevning Personer med lav sjølfølelse i ungdomsårene, og de som har vanskeligheter med å bygge sjølfølelse gjennom livsløpet, viser større motstand mot innvandring, likestilling og sosial likhet som voksne, ifølge ny studie. Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fornorsking av samer, kvener og skogfinner: - De færreste forstår hvor langt norske myndigheter gikk Sannhets- og forsoningskomiteens rapport vil skape debatt om den norske behandlinga av samer, kvener og skogfinner, tror Anne Julie Semb. Dekanen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har fått innblikk i et mørkt kapittel av norsk historie gjennom arbeidet i kommisjonen. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forebygging av skolesegregering i Oslo Grunnskolene i Oslo er forholdsvis sterkt segregert sosialt, etnisk og økonomisk sammenlignet med andre byer i Europa. Forskere og myndigheter samarbeider for å gjøre noe med dette. Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagartikkel Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute? Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022