Omtale Disputas : Digital dannelse i skolen Lillian Gran disputerer med en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen. Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Mikroblogging i klasserommet gjør at flere deltar i samtalen Det er ikke alle elever som deltar i den tradisjonelle samtalen i klasserommet, men nå viser ny forskning at digitale samtalerom gir økt deltakelse og bedre samtaler. Publisert: 15.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør. Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Var lærerne klare for å bli heldigitale? – Lærerutdanningen må i større grad enn i dag forberede lærere på de ulike mulighetene og utfordringene ved digital undervisning, argumenterer forskere. De kommer med anbefalinger til hva vi kan lære av korona-pandemien. Publisert: 11.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse. Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Kronikk Da utdannings-Norge gikk på nett Korona-krisen tvinger norske skoler og universiteter ut av klasserommet og inn på nettet. Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Podcast Lærerrommet: Livet med sosiale medier Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme? Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik taklet vi digital hjemmeskole og hjemmekontor Norske husstander har klart den raske omstillingen til heldigital hverdag godt, viser ny undersøkelse fra SIFO. Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 17 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken. Publisert: 10.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Å lage podkast er god læring for elevene Elevene er ofte passive mottakere av kunnskap. Med podkast kan de selv lage innhold til undervisningen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 10.05.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Det viktigste med nettbasert undervisning skjer på forhånd Som følge av koronakrisen ble all undervisning digital nærmest over natten. – Det ligger et stort potensiale i å benytte seg av varierte digitale undervisningsmetoder, men det er viktig å ha en plan, forteller forsker Greta Björk Gudmundsdottir. Publisert: 31.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo