Artikkel Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse. Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Kronikk Da utdannings-Norge gikk på nett Korona-krisen tvinger norske skoler og universiteter ut av klasserommet og inn på nettet. Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Podcast Lærerrommet: Livet med sosiale medier Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme? Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik taklet vi digital hjemmeskole og hjemmekontor Norske husstander har klart den raske omstillingen til heldigital hverdag godt, viser ny undersøkelse fra SIFO. Publisert: 19.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 17 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken. Publisert: 10.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Å lage podkast er god læring for elevene Elevene er ofte passive mottakere av kunnskap. Med podkast kan de selv lage innhold til undervisningen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 10.05.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Det viktigste med nettbasert undervisning skjer på forhånd Som følge av koronakrisen ble all undervisning digital nærmest over natten. – Det ligger et stort potensiale i å benytte seg av varierte digitale undervisningsmetoder, men det er viktig å ha en plan, forteller forsker Greta Björk Gudmundsdottir. Publisert: 31.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Ikke ta fra dem mobilen – lær dem heller å bruke den! Vi anbefaler at foreldre og lærere er positivt nysgjerrige til barns digitale liv, heller enn å være opptatt av å kontrollere. Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Jo mer digital teknologi, jo viktigere blir læreren Ny digital teknologi endrer hvordan vi lærer og underviser. Nå etterlyser forskere mer handlekraft og kunnskap på feltet, slik at også lærerne og utdanningsinstitusjonene får styre utviklingen. Publisert: 18.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fem råd for skoledag på hjemmebane Hva gjør vi når skoler og universiteter stenges, og læringen må foregå på hjemmebane? Her er fem gode råd om nettundervisning. Lykke til! Publisert: 12.03.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale – Vi vet for lite om barn og unges digitale hverdagsliv Halla B. Holmarsdottir skal undersøke hvordan teknologi påvirker barn og unges liv. Publisert: 08.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet