Fagfellevurdert Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 1/2019
Artikkel – Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Studenter skal lære mer om vold og overgrep mot barn FÅR STATLIG STØTTE: Et nytt undervisningsopplegg skal gi studenter trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn og unge. Studentene skal få mer trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn i et nytt undervisningsopplegg ved Universitetet i Sørøst-Norge. Publisert: 08.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk Kortslutning om forskning DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert «Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin profesjonskompetanse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter vektlegges i pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen? Publisert: 18.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Kronikk Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet? Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Slik kan forskere forske på skolen Forskere som undersøker hva som skjer på en skole eller i et klasserom bruker ofte intervju for å få svar på spørsmålene sine. Men hvordan kan et intervju fange opp hva som egentlig foregår i en kompleks skoleorganisasjon? Og hva er meningsskapende prosesser i organisasjonen? Publisert: 17.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommets episode 14: Mobilforbud i skolen? Er det et poeng å diskutere et landsdekkende skoleforbud mot mobiltelefoner? Eller kan elever regulere mobilbruken i skoletida selv? Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators - A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand Over ti år har gått siden den Kunnskapsløftet introduserte bruken av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i norsk skole. Forskning viser imidlertid at det fremdeles er et betydelig gap mellom de utdanningspolitiske intensjonene og praksis i utdanningssystemet. Publisert: 05.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 4/2018