Artikkel Bruk av teknologi i undervisningen kan gjøre underverker for motivasjonen til elevene Bruk av teknologi og apper som læringsverktøy kan gi lite motiverte elever en ny glød, skriver høgskolelektor Ellen Romstad ved Høgskolen i Østfold i denne artikkelen. Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Tydelige digitale skillelinjer OsloMet-forskere har evaluert matematikkeksamen på 10. trinn våren 2018. Publisert: 03.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hjelper «generasjon digital» til å tenke kritisk sammen Å skille mellom fakta og fiksjon er en avgjørende ferdighet i et stadig mer digitalisert samfunn. Nye undervisningsmetoder og ny teknologi utviklet ved UiO hjelper elever å trene på kritisk tenkning sammen. Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Relevant forskning for hvem? Relevans for dem forskningen involverer gjennom utvidede muligheter for medvirkning Denne artikkelen handler om forskerens forhold til dem som involveres direkte i forskningen. Publisert: 02.12.2018 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 1) 2/2018
Podcast Lærerrommet episode 12: Unge, digitale liv Hva vet vi om den digitale hverdagen til barn og unge? Hvor mange opplever sjikane og mobbing Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet episode 13 Hvordan håndtere netthets og sjikane? Hva er egentlig netthets og hvordan kan lærere og skole hjelpe elever til å håndtere dette? Og kan lærere nok om dette? Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie. Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Creating Cultures of Equity and High Expectations in a Low-Performing School: Interplay Between District and School Leadership Forskning har påvist at høye forventninger i skolen har positiv innvirkning på elevprestasjoner. Det er imidlertid blitt forsket mindre på hvordan ledere på ulike nivåer jobber for å bygge slike skolekulturer, og hvordan profesjonsstandarder og nye krav innvirker på læreres innsats for å skape kvalitetsundervisning for en mangfoldig elevmasse. Publisert: 18.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies Denne artikkelen undersøker lærerutdanneres oppfatninger av å jobbe med digital teknologi. Forfatterne tar for seg to universiteter, ett i New Zealand og ett i Norge, og finner signifikante ulikheter mellom landene. Publisert: 12.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (vol. 13) 3/2018
Blogg Er det lurt å “lære kidsa koding” i skolen? Ny kunnskapsoppsummering Hvorvidt man bør “lære kidsa koding”, altså programmeringsferdigheter, har vært diskutert i flere år. Publisert: 11.11.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Omtale - Klasseromma blir stadig meir teknologitette Framtidas lærarutdanning krev høg kompetanse på digitale hjelpemiddel i undervisninga. 6. og 7. november arrangerte UiA og Utdanningsdirektoratet nettverkssamling for lærarutdanningar, for å sette søkjelyset på digital kompetanse. Publisert: 08.11.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Grunnskolelærerutdanningen får penger til nytt prosjekt Etter tre forsøk får endelig Lærerutdanninga tilskudd fra Forskningsrådets program FINNUT. Til høsten starter LAB-TEd opp. Publisert: 07.11.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet