Artikkel Avliver myten om de digitale barna - Barn har alltid vært mindre interessert i nyheter enn voksne, men de har fortsatt behov for de redaksjonelle nyhetsmediene, sier førsteamanuensis Eiri Elvestad ved USN Handelshøyskolen. Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært? Når teknologi skal testes ut og innføres i skolen, hender det ofte at alt ikke går helt etter planen. Men etter hvert er det visse mønstre som avtegner seg og som man kan lære av når man planlegger nye prosjekter. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Omtale Ny kunnskap om den mangfoldige skolen Den norske skolen preges av et økende kulturelt, språklig og religiøst mangfold. Det utfordrer alle fagene i grunnskolelærerutdanningene til å øke bevisstheten om mangfold og til å rette søkelyset mot hvordan skolen kan møte mangfoldet på en god måte. Publisert: 15.05.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video En ny hverdag med diktering For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Statped
Kronikk Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Nasjonale prøver endrer den norske skolen Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk «Det er ikke noe småtteri vi driver med i barnehagen» Profesjonsidentitet, hva legger dere i det? Spurte vi barnehagelærere og styrere. Å ha et samfunnsmandat og å brenne for barna, var noen av svarene. Publisert: 23.04.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Kronikk Forskning, kroppsøving og presisjon Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk. Publisert: 18.04.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Hva slags vitenskapelighet trenger profesjonsutøvere? Lærerutdanningen som case Lærerstudenter har behov for å tilegne seg vitenskapelige kunnskaper som senere vil kunne gjøre dem i stand til å møte konflikter og håndtere problemer på en god måte. Et viktig spørsmål er hva slags vitenskapsforståelser som er i spill i lærerutdanningen og hva som kan gjøres for å skape et felles vitenskapelig fundament for de kommende profesjonsutøverne. Publisert: 17.04.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Kronikk Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig. Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for. Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert An Analysis of Participants’ Experiences from the First International MOOC Offered at the University of Oslo I denne artikkelen gjennomgår Ammar B. Singh og Anders I. Mørch funn fra det første internasjonale "massive open online course" (MOOC) som ble tilbudt ved Universitetet i Oslo i 2015. Kurset hadde tittelen «What Works: Promising Practices in International Development». Publisert: 01.04.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 1/2018