Artikkel Lærerstudenter bør lære mer om bruk av teknologi For å sikre at nye grunnskolelærere har god nok digital kompetanse, må de som underviser dem ta i bruk digitale hjelpemidler i sin egen undervisning. Det mener Elen Johanna Instefjord som disputerte om digital kompetanse i lærerutdanningene 25. mai 2018. Publisert: 10.07.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning Det er viktig at musikkutdanningsinstitusjonene gir sine ansatte tilstrekkelig informasjon og opplæring i bruk av digitale læringsressurser, slik at de som underviser er bevisst de digitale læringsressursenes styrker og svakheter. Publisert: 06.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Artikkel – Digitale verktøy må tilpassast læraren Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk. Publisert: 03.07.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen. Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Forskningsrådet
Blogg Digital teknologi i leseopplæringen: Har det egentlig effekt på elevenes læring? Mange barn over hele landet opplever at nå at blyant, lærebøker og skrivebøker blir erstattet med ipad. I tillegg griper digital teknologi også inn i, erstatter og supplerer undervisning som tradisjonelt har vært gitt via lærer. Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Håndskrift eller skriving på tastatur? Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift. Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Slik bør fremtidsskolen være Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Teknologi og nye undervisningspraksiser: Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon Kan videofortellinger fungere som springbrett for refleksjonsprosesser i lærerkollegier, og dermed stimulere til praksisutvikling? Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Artikkel Avliver myten om de digitale barna - Barn har alltid vært mindre interessert i nyheter enn voksne, men de har fortsatt behov for de redaksjonelle nyhetsmediene, sier førsteamanuensis Eiri Elvestad ved USN Handelshøyskolen. Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært? Når teknologi skal testes ut og innføres i skolen, hender det ofte at alt ikke går helt etter planen. Men etter hvert er det visse mønstre som avtegner seg og som man kan lære av når man planlegger nye prosjekter. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Omtale Ny kunnskap om den mangfoldige skolen Den norske skolen preges av et økende kulturelt, språklig og religiøst mangfold. Det utfordrer alle fagene i grunnskolelærerutdanningene til å øke bevisstheten om mangfold og til å rette søkelyset mot hvordan skolen kan møte mangfoldet på en god måte. Publisert: 15.05.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video En ny hverdag med diktering For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Statped