Blogg Får barn egentlig bedre språk av å bli lest for hjemme eller viser det arvelighet? Jeg har ofte utredet barn som har vist seg å ha store språkvansker og i tilbakemeldingssamtalen til foreldre vektlagt betydningen av at de skal lese mer for barnet og snakke mye med barnet. Jeg er vel neppe alene om dette rådet, det er kanskje det mest vanlige rådet til foreldre til barn som strever med språk og lesing. Publisert: 17.03.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Er du god å prate med? Hva assosierer du med det å ha en samtale med rektor? At rektor er en god samtalepartner kan i noen tilfeller være avgjørende for et godt foreldresamarbeid, og hva kjennetegner egentlig et godt skole-hjem-samarbeid? Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Bedre foreldremøter når vi deler kunnskap Fagbaserte foreldremøter gir foreldrene mer respekt for de ansatte, et bedre samarbeid og økt stolthet blant barnehageansatte. Publisert: 16.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Artikkel – La foreldre være foreldre, ikke lærere - Foreldre må få lov til å være foreldre, og ikke tvinges til å bli lærere for barna sine, mener forsker. Publisert: 04.01.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Fem tiltak som kan forebygge vold mot barn Mild vold mot barn og unge går ned, men den grove volden er stabil. Ifølge forskere fra HiOA er det fem tiltak som kan redusere den grove volden. Publisert: 21.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Fagfellevurdert Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn? Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store. Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Artikkel Hva prøver babyen å fortelle deg? Klarer foreldre å skjønne hva babyen deres prøver å si? For å lære mer om dette har en forskningsgruppe ved UiT laget sin helt egne bildedatabase med babyers ansiktsuttrykk. Publisert: 05.10.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Blogg God start for samarbeidet mellom hjem og skole Skolen har hovedansvaret for at samarbeidet med hjemmet fungerer, men kanskje er det i hjemmet den viktigste jobben gjøres? Publisert: 02.09.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Mobbing og rehabilitering Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagfellevurdert Fra åpen dør til å stange hodet i veggen. Foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid når barna og de unge har en sjelden diagnose Skolen har fortsatt et stort forbedringspotensial når det gjelder å skape et skole-hjem-samarbeid som er tuftet på gjensidighet, myndiggjøring og ressursorientering. En økt bevissthet om hvordan en kan skape et bedre skole-hjem-samarbeid er viktig i dagens praksisfelt, men også i lærerutdanning og etterutdanning av lærere. Publisert: 23.08.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Fagartikkel Bekymret for et barn? Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Dansk — Artikkel Forældres kamp mod computerspil skader de unge Barn og ungdoms omfattende databruk skaper bekymringer om spillavhengighet, men risikoen for å bli syk er sterkt overdrevet. Til gjengjeld har bekymringene en rekke negative konsekvenser for de unge, og dem bør vi ta til etterretning, skriver forsker Anne Brus. Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Videnskab.dk