Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Artikkel Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess. Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Video Læring for livet (12) Kritisk tenking Kritisk tenking – det skal elevene lære i skolen, og det høres jo veldig flott ut. Men hvordan kan du egentlig jobbe med kritisk tenking i praksis? Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Læreplanverket har på mange måter landet helt greit – Men det er ulike praksiser i kommunene og på skolene, og arbeidet er ikke helt i mål, sier forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring? Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, som er aktuell med en ny bok om temaet. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Anna Rogstad: Skolepionér, stemmerettsforkjemper og stortingskvinne Det lærerinnen Anna Rogstad savnet av skolebøker skrev hun selv. I tillegg var hun engasjert i elevenes sosiale kår, kvinnesak, fagforeningsarbeid og politikk, ifølge historiker Willy Aagre. Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools I løpet av de siste ti årene har en rekke tiltak vært satt ut i livet for å gjøre utdanningsforskning mer relevant og tilgjengelig for lærere. Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene? Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Meningsfull bruk av forskning i skolen Til tross for reformer, satsinger og ulike initiativ for forskningsformidling så brukes fortsatt forskning i liten grad av praktikere i skolen. Utfordringen blir derfor å finne fram til hva slags forskning som kan gi mening for lærerne, og hvordan de kan anvende den i sin praktiske hverdag. Publisert: 09.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel - Ungdommen er ikke så digitale som vi tror Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå. Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Muligheter og utfordringer i det lokale læreplanarbeidet. Læringsteoretiske og epistemiske antakelser i Læreplanverket for Kunnskapsløftet av 2020 Læreres lokale læreplanarbeid er viktig for opplæringens kvalitet. Gjeldende læreplanverk for grunnopplæringen, Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020, er komplekst og sammensatt, og evalueringer viser at det lokale læreplanarbeidet er krevende for skolene. Publisert: 02.01.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Eksamen opp til vurdering Den tradisjonelle skoleeksamen har fulgt med skolen i alle år. I det politiske ordskiftet synes man å være opphengt i eksamens sertifiseringsrolle, og lite opptatt av eksamens roller i styringen av utdanningssystemet og i å støtte lærernes undervisnings- og vurderingspraksis. Men har en flere hundre år gammel eksamensordning livets rett i 2023? Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023