Fagfellevurdert Epistemisk samspill - og motspill. Bruk av eksterne kunnskapsressurser i lokalt utviklingsarbeid Hvordan møter skoleledere og lærere nye kunnskapsressurser i arbeidet sitt. Denne artikkelen analyserer ulike tilnærminger som profesjonsutøvere viser i lokalt utvilkingsarbeid. Publisert: 04.09.2025 Hentet fra Acta Didactica 3/2023
Artikkel Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen En UNESCO-rapport omtaler foreldre som «utdanningsledere», og dermed som del av den gruppen som er nest viktigst for kvaliteten i skolen – rett bak lærerne. Publisert: 01.09.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres? UNIVERSITETSPODDEN: Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen? Publisert: 22.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Exploring Professional Commitment and Passion Among Norwegian High School Teachers Hvordan står relasjonell tillit, læreres følelsesmessige forpliktelse til skoleorganisasjonen og deres pedagogiske mestringstro i sammenheng med påvirkning av det profesjonelle engasjementet? Publisert: 11.08.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 15) 1/2025
Video Læring for livet (18) Kollegarettleiing Selv du som er erfaren som lærer, kan kanskje av og til kjenne på følelsen: «Hva får jeg egentlig godt til? Og hva kan jeg jobbe mer med for å styrke relasjonene til elevene mine?». Norske lærere er dyktige på klasseledelse. Men to klasserom er ikke like, og hverdagen som lærer kan by på utfordringer gjennom hele karrieren. Publisert: 25.06.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningskafe Marte Blikstad-Balas: Hvorfor digitaliserer vi skolen vår? Mens digitaliseringen av skolen skyter fart, og debatten om digitalisering i skolen pågår for fullt i den norske offentligheten, prøver vi i Utdanningsforskning.no å finne en forskningsinformert mellomposisjon. Vi har invitert professor ved UiO, Marte Blikstad-Balas til å innlede om temaet: Hva er digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet? Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen Grunnskolelærere med mastergrad har ulik grad av støtte og samarbeid med kolleger i yrkesstarten. Etter fem år bidrar de til profesjonell læring og skoleutvikling, men er kritiske til for mye toppstyring. Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk Framtidens lærerutdanning Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden. Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk «Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga. Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Artikkel Ungdommens stemme kan bidra til verdifulle endringer i matematikkundervisningen Ny forskning viser at elevers aktive medvirkning og kritiske tenkning kan forbedre matematikkopplæringen betydelig. Likevel er det få elever som opplever å bli involvert i sin egen læringsprosess. Publisert: 14.03.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold