Fagartikkel Enkeltfag, tverrfag eller flerfag − et historisk læreplanperspektiv Læreplanene helt fra Normalplanen av 1939 og fram til kunnskapsløftet har forsøkt å bidra til at elevene kan betrakte et og samme emne ut fra ulike fags perspektiv. Et viktig skille har vært om man legger vekten på tverrfaglighet eller flerfaglighet. Uansett har det alltid vært vanskelig å få intensjoner til å bli til praksis i klasserommene. Publisert: 13.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Kronikk Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet. Publisert: 23.08.2023 Hentet fra forskning.no
Forskningskafe Forskningskafe om lærerprofesjonenes forskningsanvendelse Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Innledningene blir strømmet. Publisert: 09.08.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Betydningen av å forske sammen Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Ledere i skolen fungerer som entreprenører for å få innført nye læreplaner Norske skoleledere må håndtere både uklare og sprikende forventninger knyttet til innføringen av nytt læreplanverk, og er kreative i rollen. Men forskere er usikre på konsekvensene. Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet. Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning? Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen. Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere? En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle læringsprosesser blant lærere. Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Tett på Kirsti Klette: Klasseromsforskningens førstedame Kirsti Klette er trolig den mest berømte skoleforskeren i Norden. Hun har besøkt hundrevis av klasserom for å finne ut om lærerne gjør det de sier at de gjør. De første tiårene møtte hun opp med penn og papir. I dag drasser hun med seg to-tre videokamera inn i klasserommene. Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Slik får du selvtillit til å puste liv i LK20 Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra? Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo