Fagartikkel Rektorutdanningen gir avtrykk i praksis Den nasjonale skolelederutdanningen virker. Lederstudentene selv mener at studiet har hatt betydning for deres egenutvikling i rollen som leder og hvordan de kan nyttiggjøre seg nyere forskning – og kollegaene og arbeidsgiverne er enige. Publisert: 19.08.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagfellevurdert Kreativitet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Hvordan kommuniseres kreativitet i læreplanen, og hva betyr dette i skolen? Å utdanne samfunnsborgere som skal løse utfordringer i en verden i endring, er noe annet enn å innvie den oppvoksende generasjon i et etablert kunnskapsgrunnlag. Elevene skal ikke bare lære det de voksne kan, de skal også lære å utvikle ny kunnskap. Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Omtale 23 nye doktorgrader skal løyse flokar i offentleg sektor No får 23 tilsette i offentleg sektor til saman 46 millionar kroner til doktorgradsprosjekta sine. Dei skal mellom anna forske på korleis kunstig intelligens kan få bukt med grensekriminalitet, gjere forsvaret betre og sikre betre prioritering ved tildeling av sjukeheimsplassar. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Forskningsrådet
Fagfellevurdert Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for. Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel Skolens møte med generativ kunstig intelligens Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt. Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Den aktive eleven − læreplanhistoriens røde tråd Tanken om den aktive eleven, som selv bygger opp sin kunnskap, er ikke en ny idé. En gjennomgang av læreplanene fra de siste 100 årene viser hvordan målet har vært det samme, selv om begrepene har endret seg underveis. Publisert: 14.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning. Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagfellevurdert Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis? Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Fagfellevurdert Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom. Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Podcast Podkast: Kollegaveiledning – hva, hvorfor og hvordan? Mange lærere føler seg alene om undervisningen sin. Men sånn trenger det ikke å være, ifølge to erfarne undervisere og kollegaveiledere. Hør deres tips. Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering? Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Artikkel Læringsanalysens uklare horisont En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass. Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023