Fagartikkel Den aktive eleven − læreplanhistoriens røde tråd Tanken om den aktive eleven, som selv bygger opp sin kunnskap, er ikke en ny idé. En gjennomgang av læreplanene fra de siste 100 årene viser hvordan målet har vært det samme, selv om begrepene har endret seg underveis. Publisert: 14.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning. Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagfellevurdert Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis? Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Fagfellevurdert Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom. Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Podcast Podkast: Kollegaveiledning – hva, hvorfor og hvordan? Mange lærere føler seg alene om undervisningen sin. Men sånn trenger det ikke å være, ifølge to erfarne undervisere og kollegaveiledere. Hør deres tips. Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering? Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Artikkel Læringsanalysens uklare horisont En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass. Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere. Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Samtalens mulighetsrom − fra tomgangssnakk til læring i profesjonelle fellesskap Profesjonelt læringsfellesskap kan lett bli et tomt begrep dersom vi ikke utvikler kunnskap om hvordan fellesskap i skolen kan bli lærende. Måten samtaler gjennomføres på, spiller en avgjørende rolle for resultatet. Publisert: 04.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen? Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT. Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Nettressurs for profesjonsfaglig utvikling Nettbaserte ressurser kan være et rimelig og fleksibelt utgangspunkt for profesjonsfaglig utviklingsarbeid. En forutsetning for at dette skal fungere, er at nettressursen tilfredsstiller visse kvalitetskrav, men like viktig er det at skolen er i stand til å tilpasse bruken til sine lokale behov. Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Podcast Skolelederrollen – Hvor ble skoleeier av? Om funn i rapporten Rektorrollen - Styrt eller støttet? Rektorrollen – styrt eller støttet? Dette er navnet på rapporten Skolelederforbundet publiserte august 2023. I denne episoden diskuterer vi utviklingen frem til der vi er i dag og mulige løsninger. Flere aktører peker på skoleeierskapet. Hva bør skje der? Publisert: 06.11.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd