Podcast Lærerrommet: Hva er dybdelæring i fagfornyelsen? Hva betyr dybdelæring, og hva betyr det ikke? Publisert: 13.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag. Publisert: 12.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Er lærerne rustet til å møte fremtiden? Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover. Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato? Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid. Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Fagartikkel Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø I Læringsmiljøprosjektet får skoler opplæring i å avdekke, stoppe og forebygge mobbing. En evaluering viser at prosjektet har varig virkning på jobbetallene, noe som tyder på at ansatte tar i bruk ny kunnskap og etablerer nye og effektive rutiner og strategier. Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Full uttelling fra Forskningsrådet: Millionprosjekt skal utvikle Den Kulturelle Skolesekken Prosjektet pARTiciPED, med Kristine Høeg Karlsen og Joakim Karlsen i spissen, har fått tildelt 17 millioner kroner for å styrke samarbeidet mellom kultur- og skolesektoren i Den Kulturelle Skolesekken. Publisert: 10.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004 Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Lærere ønsker å utvikle seg for elevene sine Ønsket om å bli dyktigere til å hjelpe og støtte elevene er den viktigste grunnen til at lærere vil engasjere seg i utviklingsarbeid i skolen. Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Kritikken av kvaliteten av John Hatties kvantitative forskning Debatt: Et svar til Thomas Nordahl Publisert: 16.01.2020 Hentet fra Paideia Vol 18. 2/2019