Artikkel Samtavla | Talkwall Et sted å dele samtaler - læreren stiller spørsmål som elevene kan svare på ved å skrive meldinger som kan ordnes og vises på tavla. Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning Hvordan kan deltakere ved helse- og oppvekstfag imøtekomme fremtidens behov for kompetanse innen velferdsteknologi? Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Artikkel Tester simulator for lærere Elever som avbryter læreren, forstyrrer timen og er frekke mot de andre. I simulatoren TeachLivE får studentene bryne seg på flere utfordringer de kan møte i klasserommet når de er ferdigutdannede lærere. Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Korleis kan barnehagen bli betre over tid? Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid. Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig. Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel – Engasjerer på en helt annen måte En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari. Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Programmering blir allemannseie i skolen Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Fagfellevurdert Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Artikkel Tradisjonell bruk av teknologi i klasserommet Både tilgangen på digitale verktøy i skolen og ambisjonene om å bruke dem på nye måter er store, men bruken i undervisningen er fortsatt preget av at informasjon overføres til elevene på en relativt tradisjonell måte, viser ny klasseromsforskning. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forberedelse til fagfornyelse med gjenbruk, omforming og utvikling Skolene hadde som strategi å tilpasse arbeidet i en travel hverdag, sier forskere bak ny rapport om evaluering av innføringen av de nye læreplanene. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Artikkel En lærerprofesjon i endring Lærerne har mer støtte enn på lenge for at de skal være med å prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen. Dette er en sjanse vi må gripe, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal. Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020