Omtale 20 millioner til forskning om livsmestring Forskningsprosjektet «Resilient» har som mål å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen. Nå har prosjektet fått 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Publisert: 05.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Engelsk og onlinespill Ungdom som spiller mye dataspill, blir bedre i engelsk. Fritidsinteresser er avgjørende for leseferdighetene. Alle forteller at det er engelsk på fritiden som har gjort dem til gode lesere – og den årsaken som kommer tydeligst fram, er online gaming. Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Elever kan lære mer matematikk i friluft Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hva er en god lærer? Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Deling av nakenbilder Barn helt ned i 9-årsalderen har delt nakenbilder av seg selv på nett, i følge politiet. Hva er skolens ansvar? Hva skal foreldre gjøre? Publisert: 24.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Teknologilek kan engasjere barn i alvorlige temaer Hvordan engasjere barn i alvorlige temaer som flyktningkrisen og klima? Ved å koble digital kunst, maskinlæring og interaksjonsdesign! Samtidig stimuleres kreativiteten gjennom nye former for lek. Publisert: 03.04.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Blogg Å lese bildebok-apper sammen med barna: muligheter og begrensinger Vi trenger mer kunnskap om og bedre tilgang til gode bildebok-apper for norske barnehagebarn, skriver Trude Hoel. Publisert: 01.04.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Med nettbrett i sandkassa Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag? Publisert: 31.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Jåttå barnehage blir universitetsbarnehage Fredag 29. mars signerte Universitetet i Stavanger og Stavanger kommune ein avtale om at Jåttå barnehage blir universitetsbarnehage. Publisert: 28.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Frikjenner bruk av mobiltelefon i klasserommet Forskerne finner ingen entydig negativ sammenheng mellom det å ha med seg mobiltelefon i timen og læringsutbytte. Men det krever lærere som er bevisste på mobilens rolle og funksjon i klasserommet. Publisert: 25.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap «Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen. Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Omtale To år med fokus på mangfold og tilhørighet FORSKERKAFFE: – Barnehagefeltet er et ungt forskningsfelt og det skjer mye nytt. Noe av det jeg synes har vært mest spennende med å jobbe innenfor barnehagelærerutdanningen er å oppleve barnehagelærernes interesse for å lære mer og prøve ut nye ting for å utvikle barnehagen. De har en driv som jeg blir smittet og imponert av, sier den engasjerte forskeren Anita Berge. Publisert: 18.03.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger