Artikkel De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen? Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar. Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel - Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir – Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Vi skremmes bort fra å digitalisere skolen, på dårlig grunnlag - Når det gjelder digitalisering av skolen, er det ikke meningsfullt å vurdere om elevene skal bruke penn og papir eller en digital dings. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel – Samfunnet trenger flere med masterutdanning Det blir stort behov for folk med masterutdanning framover. Roboter tar ikke over og arbeidslivets krav øker på alle områder, ifølge Arild H. Steen ved Arbeidsforskningsinstituttet på OsloMet. Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Omtale Nytt Nordic Centre of Excellence skal forske på kvalitet i undervisning Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene. Publisert: 21.02.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert «Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling. Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert Læreres mestringsforventninger til å undervise i teknologirike læringsomgivelser og deres opplevde utfordringer Hva forklarer læreres mestringsforventninger knyttet til jobben med å undervise i skolefag i teknologirike læringsomgivelser? Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Artikkel Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø. Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Bedre norsk med skreddersydd språk-app 77 morsmål og 6 norske dialekter. En ny app har norske språkøvelser spesialtilpasset folk på deres eget morsmål. Appen som lanseres i dag, kan være et nyttig verktøy i voksenopplæringen. Publisert: 05.02.2018 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Spesialpedagogisk kompetanseutvikling I europeisk sammenheng oppsto spesialpedagogisk praksis sist på 1700-tallet. Skandinaviske land kom snart etter. Norge var tidlig ute med statlig ansvar for opplæringen fra slutten av 1800-tallet. Fra 1960-årene ble det lagt til rette for en systematisk kompetanseutvikling, og i dag har Norge det desidert sterkeste spesialpedagogiske fagmiljøet i Norden. Denne artikkelen tar for seg sentrale trekk i framveksten av spesialpedagogisk kompetanseutvikling i Norge fram til i dag. Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Dansk — Artikkel Hjælp forskerne: Hvordan får teknologi flere børn ud i naturen? Et nyt projekt ser nærmere på børns brug af teknologi i naturen, og hvad de lærer af det. Og vi forskere har brug for din hjælp. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Videnskab.dk