Fagfellevurdert Evidensbasert praksis: Utvalgte kontroverser Vi lever i en tid som insisterer på at alle former for praksis og policy skal være basert på forskning og evidens. Forskere møter krav fra politisk hold om å skape bedre og mer forskningsbasert kunnskap, og praktikere møter krav fra politisk hold om å bruke forskning til å skape ønskverdige resultater eller forbedre eksisterende resultater. Publisert: 16.08.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018
Fagfellevurdert Ungdomstrinn i utvikling: Hvilke faktorer påvirker læreres kollektive engasjement for å stimulere elevers skriftlige ferdigheter i skolefagene? Hva motiverer lærere til å bidra i skolebasert kompetanseutvikling? I denne artikkelen undersøkes ulike faktorers påvirkning i lys av reformen "Ungdomstrinn i utvikling". Publisert: 15.08.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagartikkel Skolens samfunnsmandat Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet. Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Blogg Big Data kan gjøre forskeren overflødig For noen år siden ville det kanskje høres vanvittig ut å spørre seg om menneskets rolle i vitenskapen var utspilt. Nå er det imidlertid flere og flere som gjør det. Publisert: 08.08.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Lærerstudenter bør lære mer om bruk av teknologi For å sikre at nye grunnskolelærere har god nok digital kompetanse, må de som underviser dem ta i bruk digitale hjelpemidler i sin egen undervisning. Det mener Elen Johanna Instefjord som disputerte om digital kompetanse i lærerutdanningene 25. mai 2018. Publisert: 10.07.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning Det er viktig at musikkutdanningsinstitusjonene gir sine ansatte tilstrekkelig informasjon og opplæring i bruk av digitale læringsressurser, slik at de som underviser er bevisst de digitale læringsressursenes styrker og svakheter. Publisert: 06.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Artikkel – Digitale verktøy må tilpassast læraren Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk. Publisert: 03.07.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen. Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Forskningsrådet
Blogg Digital teknologi i leseopplæringen: Har det egentlig effekt på elevenes læring? Mange barn over hele landet opplever at nå at blyant, lærebøker og skrivebøker blir erstattet med ipad. I tillegg griper digital teknologi også inn i, erstatter og supplerer undervisning som tradisjonelt har vært gitt via lærer. Publisert: 25.06.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Håndskrift eller skriving på tastatur? Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift. Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Slik bør fremtidsskolen være Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Teknologi og nye undervisningspraksiser: Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon Kan videofortellinger fungere som springbrett for refleksjonsprosesser i lærerkollegier, og dermed stimulere til praksisutvikling? Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018