Dansk — Artikkel Sådan suger lærere og pædagoger bedst ny viden til sig 600 danske lærere og pedagoger har vært på etterutdanning, og konklusjonen er klar: De som lærer i fellesskap lærer bedre enn dem som sitter alene. Publisert: 16.08.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel Korleis kan vi vite om dei minste trivst i barnehagen? Forskarane har lytta til det som ikkje vart sagt, for å finne ut om dei yngste barna trivst i barnehagen. Publisert: 11.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Fagfellevurdert Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer? Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole. Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 17) 1/2017
Fagartikkel Barnehagelærerens fagspråk Det er viktig å snakke og skrive en profesjon opp og fram. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Dansk — Artikkel Forældres kamp mod computerspil skader de unge Barn og ungdoms omfattende databruk skaper bekymringer om spillavhengighet, men risikoen for å bli syk er sterkt overdrevet. Til gjengjeld har bekymringene en rekke negative konsekvenser for de unge, og dem bør vi ta til etterretning, skriver forsker Anne Brus. Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Omtale Doktorgrad om blogging i klasserommet Arne Olav Nygards doktorgradsavhandling viser at bruk av digitale hjelpemiddel kan gi ein type læring ein ikkje ville fått med meir tradisjonelle undervisingsmetodar. Publisert: 20.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Fronesis: veien til profesjonell lærerutdanning? Hva kjennetegner en profesjonell lærerutdanning og hvordan skal fremtidens lærerutdanning i større grad fremme en fronesisk kunnskapsform og kommunisere betydningen av den til lærerstudenter og fremtidens lærere? Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 2/2017
Fagfellevurdert Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen? I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis. Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 14) 2017
Fagfellevurdert Digitale fortellinger i barnehagen Barnehagelærerne vi intervjuet framhever det pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige i sin beskrivelse av prosessen med de digitale fortellingene og legger i liten grad vekt på sin faglige fortellingskompetanse. Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Artikkel – Skal alle gå ut og leke selv om det regner? Spanske og engelske barnehagelærere fikk mulighet til å «skygge» sine norske kolleger i en barnehage i Sandnes gjennom aksjonsforskningsprosjektet ToWe. Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Har favoritter i barnehagen Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Engelsk — Fagfellevurdert How ICT savvy are Digital Natives actually? Det har ofte vært antatt at de som er unge i dag tilhører en generasjon som har spesielt høye ferdigheter innen IKT på grunn av intens bruk av digital teknologi fra barndommen av. Ifølge denne tankegangen kan den yngre generasjonen ses på som "Digital Natives" - innfødte i den digitale verden - i motsetning til de eldre, som er "Digital Immigrants". Men er det virkelig slik? Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 12) 3/2017