Artikkel Barn og nye medier Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap? – Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis, sier den ferske doktoranden Knut Ove Æsøy. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring Det blir stadig tydeligere at å utelukkende gi midler til ekstra lærere i grunnskolen, ikke nødvendigvis har effekt på elevenes læring. Norske skoler har behov for konkret kunnskap om hvordan de skal utnytte ekstra lærerressurser til elevenes beste. Målet med Two Teachers er å gi et bidrag på dette området til fremtidens skole. Publisert: 24.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hvordan kan partnerskap mellom skoler og universitet bidra til utvikling i skolen? Det er i skjæringspunktet mellom skolepraksisen og den vitenskapelige praksisen at det kan skapes utvikling som begge parter kan dra nytte av – dersom de respekter hverandres virkeligheter. Publisert: 23.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Digital dømmekraft Når barn og unge er heldigitale, må arbeidet med digital dømmekraft også være en naturlig del av skolehverdagen. Publisert: 20.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Stort flernasjonalt prosjekt skal forbedre småbarns trivsel Sammen med høyere utdanningsinstitusjoner i England og Spania, er Universitetet i Stavanger partner i et stort EU-støttet prosjekt med mål om å forbedre livskvaliteten til barnehagebarn, der fokuset på de vanskeligstilte småbarna står i sentrum. Publisert: 17.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel "Leker" seg til franskkunnskaper En spillorientert språklærings-«app» til bruk i videregående skole viste seg å gi økt elevengasjement og bedre tilpasset opplæring. Publisert: 14.02.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Leser eventyr på nettbrett I Bamsebu barnehage sitter barna oppslukt i nettbrettet når det er tid for historiefortelling. Barnehagen er med i et innovasjonsprosjekt om bøker og apper. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Video Digital læring i fremtidens samfunn Videoforelesning med Yngve Lindvig, leder FoU-avdelingen i Conexus. Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Statped
Artikkel Barnehager trenger mer kunnskap om digital teknologi Nettbrett, PC og andre digitale verktøy i barnehagene skal handle om aktivitet – ikke om underholdning. Men mange barnehageansatte melder at de har for liten kunnskap om hvordan de kan bruke digitale verktøy. – Innovasjonsprosjektet VEBB er et viktig bidrag på dette området, sier Elin Dybdal Simensen ved Senter for IKT i utdanningen. Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Makt og tillit Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole? Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse Djupedals-utvalget hadde til oppgave å foreslå tiltak for et trygt psykososialt skolemiljø. Et av tiltakene var at normkritiske perspektiver skulle innarbeides på alle nivåer i utdanningsløpet. I denne artikkelen diskuteres hva slike perspektiver innebærer og hvordan de kan anvendes i skolen, blant annet i arbeidet med demokrati og kritisk tenkning. Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016