Artikkel Hun forsket på barnetegninger, sjelelivet til tenåringer og grunnla norsk pedagogisk psykologi Nylig ble et blått skilt avduket på fasaden av en bygård på St. Hanshaugen i Oslo. Forbipasserende kan nå lære om forskeren Helga Eng som bodde her på starten av 1900-tallet. Publisert: 21.06.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare. Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagartikkel Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet? Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner. Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert Kreativitet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Hvordan kommuniseres kreativitet i læreplanen, og hva betyr dette i skolen? Å utdanne samfunnsborgere som skal løse utfordringer i en verden i endring, er noe annet enn å innvie den oppvoksende generasjon i et etablert kunnskapsgrunnlag. Elevene skal ikke bare lære det de voksne kan, de skal også lære å utvikle ny kunnskap. Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Podcast Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler? En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden. Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne. Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – Dette er med på å danne eit bilete av om elevane får det betre med seg sjølv på skulen som følgje av dette opplegget, seier ho. Publisert: 13.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale 23 nye doktorgrader skal løyse flokar i offentleg sektor No får 23 tilsette i offentleg sektor til saman 46 millionar kroner til doktorgradsprosjekta sine. Dei skal mellom anna forske på korleis kunstig intelligens kan få bukt med grensekriminalitet, gjere forsvaret betre og sikre betre prioritering ved tildeling av sjukeheimsplassar. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Forskere er uenige om sosiale medier er skadelige for barn Foreldre bør også se de positive sidene sosiale medier har i barns liv, mener Mette Løvgren. Steinar Krokstad hevder derimot at skadepotensialet overgår de positive effektene og krever politiske tiltak. Publisert: 03.05.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier. Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024