Fagartikkel Å lære om å lære i barnehagen Barnehagealderen er en svært læringsintensiv alder. Noen av læringsprosessen foregår nesten automatisk, mens andre krever større bevissthet. Hvordan kan de voksne i barnehagen hjelpe barn til å tenke over sin egen læring? Publisert: 24.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Til forsvar for barns spontane lek I denne artikkelen vil vi forfølge FNs forsvar for barns spontane lek. Vi vil gjøre dette blant annet ved å vise at lekens egenverdi står stadig sterkere innen en rekke forskningstradisjoner. Publisert: 09.04.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 1 (2015)
Fagfellevurdert Potensialer i ubestemmelige øyeblikk Det ubestemmelige i barnehagen er det uforutsigbare som konstant skjer i en barnehage og som personalet må forholde seg til. Denne artikkelen beskriver hvordan disse øyeblikkene fører til samtaler og refleksjoner rundt etikk og skjønnsmessige vurderinger. Publisert: 08.12.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 8) 2014
Fagartikkel Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen. Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013