Artikkel Forskerne er uenige: Bør aldersgrensen på sosiale medier økes? Aldersgrensen på sosiale medier er i dag 13 år. Tall fra Medietilsynet viser likevel at halvparten av 9- og 10-åringer allerede har sosiale medier. Vil det hjelpe å heve grensen? Publisert: 19.12.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Artikkel Er foreldre i dag for ettergivende? Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland. Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler. Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Nå har prosjektet fått 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Forskningskafe Selma Therese Lyng om lærernes verktøykasse i møte med mobbing Hva er årsakene til at elever mobber? Og hvilke strategier har lærere tilgjengelig i møte med mobbingen? Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen? Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT. Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Forskningskafe Forskningskafe: Om lekens betydning for barns utvikling Lysten til å leke er en del av barns midler til å utdanne seg selv. Leken er barns foretrukne måte å finne ut av hvordan de best skal leve i verden. På den måten er leken av eksistensiell betydning. I dette opptaket innleder Per Brodal om hvorfor det er så viktig for barn å leke. Publisert: 01.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Å bruke egen kunnskap om språk som redskap for ny læring – Jeg tenker på språkinnlæring på en helt ny måte, sier en av lærerne som har deltatt i forskningsprosjektet MetaLearn. Siden oktober 2021 har NFR-prosjektet fulgt den språklige utviklingen til 175 elever på fem ulike skoler, og undersøkt lærernes tanker om metaspråklig bevissthet. Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet