Artikkel Kan utviklingen av psykopatiske trekk forebygges hos barn og unge? – For å redusere alvorlig kriminalitet i samfunnet, er det viktig at vi ser om det er mulig å forebygge psykopatiske trekk før de blir kroniske, sier forsker. Publisert: 04.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert Selvregulering som pedagogisk formål: Diskursive fornyelser i «Fremtidens skole» Gjennom en diskursanalyse av Ludvigsen-utvalgets utredning Fremtidens skole (NOU 2015: 8) viser vi hvordan forventningene til fremtidens elever rammes inn av både danningsorienterte og nyliberale diskurser. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk vol. 6/ 2020
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Diagnostiserte spillavhengighet, fant kjønnsforskjeller Systemet for å diagnostisere dataspillavhengighet er fortsatt ufullstendig, og slår annerledes ut for gutter enn jenter, viser forskningen til Turi Reiten Finserås. Publisert: 08.10.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Podcast Heimeskulen under «lockdown»: stor variasjon og dårlegare opplæring – Ved neste lockdown må lærarane ha retningslinjer på kva ein vanleg skuledag heime skal innebere, seier forskar Marte Blikstad-Balas. Ho får støtte av heimeskulemamma Øyunn Syrstad Høydal. Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn leker fortsatt som i gamle dager Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Omtale Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger. Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Skolens bidrag til forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme Det finnes ingen fasitsvar og ferdige oppskrifter for hvordan skolen kan bidra til å hindre at enkelte radikaliseres og begår voldelige handlinger. Likevel ser man at mye kan avverges, dersom skolen sørger for at eleven opplever tilhørighet og får ta del i et konstruktivt samspill med andre. Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Podcast Lærerrommet: Kan elever lære å kjede seg mindre? Hva er utholdenhet, og kan det læres bort? Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg Ny artikkel: Hva er eksekutive funksjoner og er det viktig for utvikling av leseferdigheter? Eksekutive funksjoner er en samlebetegnelse på en rekke ferdigheter som blant annet arbeidsminne, selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll. Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Hvor flinke er norske femtenåringer til å løse problemer gjennom samarbeid? Svaret er «ikke så verst» ifølge ny studie. Men samtidig advarer forskerne mot å ta elevers samarbeidsferdigheter for gitt. Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo