Fagfellevurdert Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet? Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel Tourettes syndrom, vegringsatferd og bekymringsfullt skolefravær Mange elever med Tourettes syndrom viser uvilje mot å gå på skolen allerede fra småskolen av. På ungdomstrinnet melder de seg gjerne helt ut, selv om lærerne oppfatter dem som elever med gode evner og gode sosiale relasjoner. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet. Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagfellevurdert Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Artikkel Korona-nedstengingen har rammet familier med funksjonshemmede barn hardt Myndighetene har snakket høyt om å ivareta de sårbare barna under pandemien, men kan se ut til å ha gjort det stikk motsatte, ifølge ny forskning. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Etablering og utvikling av studieenheter i spesialpedagogikk – med utgangspunkt i tre pionerers livsfortellinger Denne artikkelen bygger på intervjuer med tre fagpersoner som på ulike vis har preget etableringen og utviklingen av studieenheter i spesialpedagogikk her til lands: Palma Sjøvik, Marit Stemshaug og Edvard Befring. Publisert: 30.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel Barnets stemme i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid Forskning og erfaring viser at PPT samarbeider med både skole og elevens foresatte når de utarbeider en sakkyndig vurdering, men at de i liten grad inviterer med eleven selv. Med utgangspunkt i lovverket og pedagogisk praksis drøfter artikkelforfatterne her hva som kan være grunnen til dette. Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel «Jeg heter Katastrofe ...». Refleksjon over et pedagogisk håndverk Katastrofe kalte han seg, gutten på 8 år som ifølge rektor hadde atferdsutfordringer som skolen hadde (store) vansker med å håndtere. Denne artikkelen drøfter endringskraft i arbeid med sterkt grensebrytende barn og unge. I den forbindelse diskuteres det om dagens praksis i for stor grad bærer preg av en teoritung tilnærming, og i for liten grad framstår som et praktisk pedagogisk håndverk. Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel Ulike spesialpedagogiske praksiser i norske og hviterussiske barnehager Norske og hviterussiske barnehager møter barn med språkvansker forskjellig og har mye å lære av hverandre, ifølge doktorgrad. Publisert: 20.05.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel «Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden» Denne artikkelen bygger på en masterstudie om hvordan man best kan tilrettelegge barnehagedagen for barn med autismespekterforstyrrelser. Godt samarbeid mellom spesialpedagogen og det øvrige personalet på avdelingen og bevisst organisering av det fysiske miljøet blir pekt på som spesielt viktig for å oppnå en inkluderende praksis. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019