Fagfellevurdert «Det har sine omkostninger». Spesialpedagogens trivsel og belastninger i arbeidet i en inkluderende skole: En intervjustudie. Både i Norge og andre nordiske land har det blitt vist til ideologiske taktskifter i utdanningssystemet, der mål om inkludering må vike for kravet om en mer kunnskapseffektiv skole. Vi vet lite om hvordan spesialpedagoger erfarer arbeidet sitt stilt overfor disse endringene. Publisert: 16.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6 | 2020
Artikkel Barn kan bli utestengt på grunn av spesialundervisning Barna får en ustabil og oppdelt skolehverdag. Det skaper utenforskap, mener høgskolelektor Anne Randi Fagerlid Festøy. Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Høgskulen i Volda
Podcast Lærerrommet: Hva er god spesialundervisning? Hvorfor er det så lett å bli stigmatisert for en elev som får spesialundervisning? Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Forskere roser guttetiltak, men advarer mot å holde de umodne elevene tilbake Mandag presenterte Stoltenbergutvalget 63 forslag til tiltak mot kjønnsforskjeller i skole og høyere utdanning. Forskjellene handler om gutters modning, men også om motivasjon, sier forskere. Publisert: 06.02.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning. Publisert: 30.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ulik tegnspråkpolitikk i naboland Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole. Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningskafe Barn og unge med adferd som utfordrer (video) I denne presentasjonen ser Pål Roland fra Læringsmiljøsenteret på ulike perspektiver knyttet til barn og unge med adferd som utfordrer. Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere. Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Kronikk Spesialundervisning mot nye mål og ny mening Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Blogg Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge - Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert Samarbeid mellom skulen og foreldre til barn med spesialundervisning Korleis opplever foreldre til elevar med spesialundervisning samarbeidet med skulen, og korleis kan denne opplevinga forståast? Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018