Artikkel – Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere. Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Kronikk Spesialundervisning mot nye mål og ny mening Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Blogg Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge - Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert Samarbeid mellom skulen og foreldre til barn med spesialundervisning Korleis opplever foreldre til elevar med spesialundervisning samarbeidet med skulen, og korleis kan denne opplevinga forståast? Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel ‘Jeg fikk utfordret meg selv!’ – Elevsentrert læring for elever med utviklingshemming Elevmedvirkning danner et viktig fundament for selvbestemmelse, men både selvbestemmelse og elevmedvirkning er ofte mangelvare for elever med utviklingshemming. I denne artikkelen reflekteres det over hvorfor elevmedvirkning er viktig, og hvordan man ved hjelp av en undervisningsmodell kan fremme medvirkning og selvbestemmelse også for denne elevgruppen. Publisert: 25.01.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagartikkel Spesialpedagogisk kompetanseutvikling I europeisk sammenheng oppsto spesialpedagogisk praksis sist på 1700-tallet. Skandinaviske land kom snart etter. Norge var tidlig ute med statlig ansvar for opplæringen fra slutten av 1800-tallet. Fra 1960-årene ble det lagt til rette for en systematisk kompetanseutvikling, og i dag har Norge det desidert sterkeste spesialpedagogiske fagmiljøet i Norden. Denne artikkelen tar for seg sentrale trekk i framveksten av spesialpedagogisk kompetanseutvikling i Norge fram til i dag. Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert Spesialundervisning for elever med utviklingshemming – et nødvendig område? Forfatteren av denne artikkelen påpeker at det de siste årene har vært svært lite forskning og utviklingsarbeid når det gjelder elever med utviklingshemming. Her drøftes mulige årsaker til dette og en alternativ måte å forstå og iverksette undervisning på for denne gruppen elever. Publisert: 31.12.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagfellevurdert Kva spesialundervisning handlar om Kva handlar spesialundervisning om, og kva funksjon har den? Artikkelen peikar på tre ulike moment som forklarar kvifor kvaliteten på opplæringa av elevar som får spesialundervisning varierer mykje. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 14. 2/2017
Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Blogg Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri? Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg. Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Når tall blir et mareritt Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen. Publisert: 05.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo