Fagartikkel Lærere som rettighetsforkjempere. Menneskerettighetsopplæring som forebygging av seksuelle overgrep Seksuelle overgrep er et folkehelseproblem med enorme konsekvenser for barns liv og læring. Denne artikkelen viser hvordan barn kan få en bedre beskyttelse gjennom å kombinere menneskerettighetsopplæring med omsorgsetikk. Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Podcast Hva er egentlig dysleksi? Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken. Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert «Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon Unges erfaringer med å mestre og fullføre skolegang når de bor i barnevernsinstitusjoner, har i stor grad gått under radaren i forskning om barnevernsbarns skoledeltakelse. Publisert: 22.03.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 2-3/2023
Fagartikkel Tilrettelegging av skolehverdagen for elever med traumer Hvordan bør lærere møte elever som har opplevd traumer, og hvordan kan vi best tilrettelegge skolehverdagen for disse elevene? I denne artikkelen refereres det også fra en intervjustudie der fem lærere forteller om sine erfaringer med denne elevgruppen. Publisert: 06.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel Tilrettelegging på skolen for ME-syk ungdom Det er krevende å balansere mellom hensynet til helsen, det sosiale livet og opplæringen når det gjelder elever som har diagnosen myalgisk encefalopati (ME). I denne artikkelen deler en PP-rådgiver sine erfaringer om ungdom som har denne diagnosen, og de valg man er nødt til å ta når det gjelder opplæring for denne gruppen elever. Publisert: 26.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer. Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Svensk — Fagfellevurdert Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet. Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Podcast Lærerrommet: Hva er en god IOP? Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere? Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Skulen skaper større forskjellar mellom elevar Norsk skule skal gi alle like moglegheiter. No viser forsking frå HINN at forskjellane i skuleprestasjonar mellom elevar med ulik sosial bakgrunn aukar gjennom heile grunnskulen. Publisert: 07.08.2023 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagfellevurdert Gården som arena for tilpasset opplæring: Erfaringer med gård–skole-tilbud i et inkluderingsperspektiv Elever som ikke klarer å få godt utbytte av ordinær opplæring, vil i tilpasset opplæring på gård kunne erfare en annen måte å lære på, tettere relasjoner med både voksne og andre elever, og ikke minst få erfaring med å utføre og mestre varierte og viktige oppgaver. Publisert: 20.06.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Kronikk Dobbelttimer er tortur for elevene Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen. Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming? Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun. Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering