Artikkel – Endelig anerkjennes norsk tegnspråk – Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen. Publisert: 22.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fem råd for skoledag på hjemmebane Hva gjør vi når skoler og universiteter stenges, og læringen må foregå på hjemmebane? Her er fem gode råd om nettundervisning. Lykke til! Publisert: 13.03.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel – Det viktigste er at elevene eier sin egen læring – Alle har gått på skole og har en mening om hva slags undervisning som fungerer godt, og det er bra! Men noen meninger understøttes av forskning, mens andre meninger springer ut av personlige erfaringer. Det er viktig å være klar over den forskjellen, sier Sibel Erduran. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel Halvparten av elevene kjeder seg på skolen En ny studie viser at 50 prosent av elevene på videregående skole kjeder seg. – Jeg har funnet en måte å legge til rette for at elevene mine ikke skal kjede seg på skolen – og i verste fall slutte som konsekvens av kjedsomhet, sier lærer Nina Simonsen. Publisert: 22.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med. Publisert: 18.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Elever kan lære mer matematikk i friluft Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt. Publisert: 20.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder. Publisert: 12.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Skjemavelde undergrev læraren Tidsskriftet Sakprosa presenterer seks studiar frå UiA-forskarar. Der kjem det fram at tekstar som vurderer fagutviklinga til barn i barnehage og skule ikkje berre er pedagogiske utviklingsverktøy. Dei er også del av ein ustrakt måle- og vurderingskultur som er oppteken av å telje, vege og måle. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ulik tegnspråkpolitikk i naboland Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole. Publisert: 10.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ? Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd Vol 2 No 3 (2018)
Kronikk Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap. Publisert: 01.11.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere. Publisert: 15.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no