Artikkel Elever kan lære mer matematikk i friluft Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder. Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Skjemavelde undergrev læraren Tidsskriftet Sakprosa presenterer seks studiar frå UiA-forskarar. Der kjem det fram at tekstar som vurderer fagutviklinga til barn i barnehage og skule ikkje berre er pedagogiske utviklingsverktøy. Dei er også del av ein ustrakt måle- og vurderingskultur som er oppteken av å telje, vege og måle. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ulik tegnspråkpolitikk i naboland Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole. Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ? Publisert: 27.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Kronikk Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere. Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler. Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Mange norske skoler er ikke klare for seksåringene Skoleforskerne Kirsten Palm og Eva Michaelsen mener det er for mye stillesitting og for lite variasjon for førsteklassingene i skolen. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Å undervise forfatterspirer Elever som ligger foran resten av klassen, har like stort behov for og rett på tilpassa opplæring som andre elever. Her foreslås noen konkrete tiltak som norsklæreren enkelt kan iverksette, og som vil kunne bidra til at disse elevene får de utfordringene de trenger. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Blogg Inkluderende felleskap – «Education that fits» I 2015 hørte Nina Grini et foredrag som inspirerte henne til å blogge. Nylig hørte hun professor David Mitchell på nytt i forbindelse med presentasjonen av rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge. Det resulterte i enda en bloggpost. Publisert: 10.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video En ny hverdag med diktering For barn og unge som har en ervervet hjerneskade kan bruk av diktering være et viktig verktøy i skolehverdagen. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Statped