Blogg Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge - Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Mye god læring i poker Stigmatisering av pokerspilling kan være med å undergrave læringsfordelen poker kan ha for mange unge spillere. Publisert: 12.04.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Gir det bedre læring å finne sin egen læringsstil? - Hvilken effekt har egentlig bruk av læringsstiler? Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Stemmer det at 10 000 timers øvelse gjør mester? "En angivelig forskningsbasert påstand som gjentas i selvhjelpsbøker, er at talent forklarer lite variasjon i prestasjoner på høyt nivå, det er målrettet innsats er avgjørende. Men er stemmer dette egentlig og hva slags forskning er det i så fall basert på?" Publisert: 06.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Én av tre norske elever med lesevansker får aldri spesialisthjelp -Det gledelige er at vi har fått færre svake lesere på både 4. og 5. trinn, uttaler forskere fra Lesesenteret Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Dansk — Omtale Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare" omsettes i praksis. Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Omtale Tverrfaglig samhandling gir flyt i behandlingsforløpet Bedre tverrfaglig samhandling, bedre tilrettelagte tjenester og flyt i behandlingsforløpet skal bidra til et bedre liv for barn og unge med nevrologiske utviklingsforstyrrelser og familiene deres. Det er målet med et prosjekt initiert av Helseetaten i Oslo. Publisert: 02.12.2017 Hentet fra Statped
Fagartikkel Elever med eksepsjonelle evner – mer enn bare skoleflinke Elever med eksepsjonelle evner legger ofte mer vekt på det de selv opplever som viktig og interessant enn å gi de svarene som læreren forventer og ønsker. Eksamener og prøver gjenspeiler ofte ikke potensialet deres, og det kreves derfor kompetanse når det gjelder å finne disse elevene og gi dem et tilpasset opplæringstilbud. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Artikkel Når tall blir et mareritt Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen. Publisert: 05.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov Elevbedrift regnes for å gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever? Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagartikkel Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole Lovverket gir mulighet for stor variasjon i opplæringstilbudet til barn av arbeidsinnvandrere, og det fins få krav til dokumentasjon. Dersom dette handlingsrommet skal utnyttes til elevenes beste, setter det store krav til ledelse og pedagogisk profesjonalitet. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017