Fagartikkel Fri flyt eller god flyt? Barn av arbeidsinnvandrere i norsk skole Lovverket gir mulighet for stor variasjon i opplæringstilbudet til barn av arbeidsinnvandrere, og det fins få krav til dokumentasjon. Dersom dette handlingsrommet skal utnyttes til elevenes beste, setter det store krav til ledelse og pedagogisk profesjonalitet. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Blogg “Spesialundervisning virker ikke”- stemmer det egentlig? I sommer hadde NRK et innslag med professor Peder Haug om at spesialundervisning fungerer dårlig og ikke etter intensjonene. Tilsvarende medieoppslag gjentar seg med jevne mellomrom, og at spesialundervisning “ikke virker” har blitt sagt så ofte at det nærmest er en vedtatt sannhet. Men, stemmer dette egentlig og hva er denne påstanden basert på? Publisert: 21.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer? Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole. Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 17) 1/2017
Fagfellevurdert Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring - En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole Hvordan gikk det med trivsel og mestring da kroppsøvingen ble organisert med høy grad av selvbestemmelse og frihet til selv å velge aktiviteter? Publisert: 22.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Omtale Individuell veiledning på barnetrinnet Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene. Publisert: 21.06.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Lærar-elev-dialogen og elevane si læring CIESL-prosjektet ser mellom anna på korleis læraren støttar elevane sine læringsprosessar og legg til rette for utvidande dialogar. Publisert: 30.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole Forskere ved Lesesenteret er i ferd med å få verdifull kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen i norsk skole. Publisert: 15.05.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga er forstått i dag, er det ikkje tilfredsstillande. Publisert: 04.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Artikkel Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført av Agenda Kaupang på oppdrag fra Statped. Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Statped
Artikkel Slik opplever barn med hørselshemming skolehverdagen For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet. Publisert: 23.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Problemet er ikke at jenter er flinke, men at gutter underpresterer Gutter og jenter presterer forskjellig på skolen, men forskere er usikre på hvor mye som skyldes ulik modning. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Blogg Observasjon – barnehagelærerens viktigste verktøy Hva er mulig å observere i barnehagen og hvorfor er observasjon et så viktig verktøy? Publisert: 31.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv