Kronikk Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning? Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Elevundersøkelsen – ikke bare en konkurranse med naboskolen Elevundersøkelsen har et potensial for å bli brukt på mange andre måter enn det som er vanlig i dag. Ved å studere sammenhenger mellom ulike aspekter ved læringsmiljøet, kan man få viktig informasjon om hva som virker på elevenes motivasjon, innsats og mestring. Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Artikkel Skoleflinke finner seg ikke til rette i skolen Elever med gode karakterer opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever som ikke presterer godt i skolen opplever det samme. Publisert: 09.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale – Er utfordrende barn skolens avfall? Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten. Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Tilpasset opplæring i kroppsøving I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD . Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel Støy meir effektivt enn ADHD-medisin Barn med ADHD har større effekt av støy enn av medisin når dei løyser oppgåver som krev konsentrasjon og hukommelse, viser ein ny studie. Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Skolene utnytter ikke handlingsrommet for å tilpasse undervisningen Jøsendalutvalget har nå overlevert sin utredning "Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial". Utvalget er tydelig på at Norge har elever som ikke får opplæring som gjør det mulig for dem å realisere sitt læringspotensial, og at skolene ikke utnytter handlingsrommet de har for å tilpasse og organisere undervisningen. Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel "Fuck you" i systemperspektiv, del 2 Den første av to artikler om en sterkt grensebrytende og marginalisert gutt ble presentert i Spesialpedagogikk nr. 5 i 2014. Den omhandlet et FOU-prosjekt, en casestudie og problematiserte skolen og hjelpesystemenes praksis overfor denne gutten i perioden fra første til medio åttende klasse. I denne artikkelen drøfter og belyser artikkelforfatteren prosessen og arbeidet med å bringe eleven i læringsposisjon. Tidsspennet er fra åttende klasse og ut andre året i videregående skole. Publisert: 30.08.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 01/2016
Fagartikkel Dysleksi – forebygging og tidlig intervensjon Forfatteren av denne artikkelen drøfter om tidlig oppdagelse av svakheter i de kognitive funksjonene som lesing og skriving bygger på, kan identifisere barn i risiko for dysleksi. Spørsmålet er så om tidlig intervensjon kan forhindre at disse barna faktisk utvikler dysleksi med de psykiske tilleggsvanskene som ofte følger med. Denne artikkelen tar for seg nyere forskning for å besvare disse spørsmålene. Publisert: 19.06.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Blogg Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres? Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens. Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial Hva tenker lærerstudenter om høytpresterende elever med stort læringspotensial og kan deres refleksjoner bidra til at lærerutdanningen har større fokus på differensiering for denne gruppen av elever? Publisert: 26.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Blogg Når bør du være skeptisk til et tiltak for barn med lærevansker? Alt i alt er det dessverre grunn til å være skeptisk til mange tiltak, spesielt kommersielle tiltak, som hevdes å hjelpe mot ulike lærevansker. Publisert: 05.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen