Fagartikkel Eksamen opp til vurdering Den tradisjonelle skoleeksamen har fulgt med skolen i alle år. I det politiske ordskiftet synes man å være opphengt i eksamens sertifiseringsrolle, og lite opptatt av eksamens roller i styringen av utdanningssystemet og i å støtte lærernes undervisnings- og vurderingspraksis. Men har en flere hundre år gammel eksamensordning livets rett i 2023? Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Artikkel Jentene gjør det bedre på skolen. Likevel er guttene mer positive til karakterer. Sosiologer ved UiB har undersøkt karakterer og sosial bakgrunn i den videregående skolen. – Det som overrasket meg mest, var hvor store kjønnsforskjeller det var mellom gutter og jenter i synet på karakterer, sier førsteamanuensis, Katharina Sass. Publisert: 12.09.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel «Jeg gjør så godt jeg kan, men det ser ikke gymlæreren» Norske ungdommer vil at kroppsøving skal være et pusterom og en slags motvekt mot den vanlige skolehverdagen, men det er noe som gjør det vanskelig. Publisert: 16.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Podcast Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig? Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den. Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Fordelar og ulemper med å droppe karakterar Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei. Publisert: 19.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført En nylig utført undersøkelse om eksamen i vg2-programfagene i restaurant- og matfag viser store variasjoner både knyttet til forståelsen av begrepet «tverrfaglig praktisk eksamen» og selve gjennomføringen av eksamen. Dette har betydning for undervisningen gjennom skoleåret og for hva eksamenskarakteren forteller om elevenes kompetanse. Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Yrke 3/2023
Fagartikkel Videotilbakemeldingar − har du først prøvd det, så sluttar du ikkje Internasjonal forsking slår fast at læringsfremjande vurdering er viktig. Men trass i ulike nasjonale satsingar viser det seg at elevane får stadig færre slike vurderingar jo høgare opp i klassane dei kjem. Bruk av videotilbakemeldingar kan vera eit godt tiltak. Publisert: 08.02.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagfellevurdert «Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Videorespons er tilbakemeldinger gitt i form av videoopptak. Undersøkelse blant studenter i grunnskolelærerutdanningen viser at de opplever slik respons mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og at sammen med skjermopptak av visning av studenttekster var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. Dessuten opplevdes slik respons mer motiverende. Publisert: 24.11.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Artikkel Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen? Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT. Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel – Karakterer må ikke innføres for tidlig Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie. Publisert: 24.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn