Fagartikkel Muntlig opplæring og vurdering – en demokratisk utfordring Undervisning i muntlighet er en viktig del av skolens arbeid. Likevel mangler det eksplisitte retningslinjer for hvordan den muntlige undervisningen skal gjennomføres, og hvordan elevenes muntlige ferdigheter skal vurderes. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel – Karakterer må ikke innføres for tidlig Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie. Publisert: 24.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen? Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene? Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel Utviklingssamtaler fulle av målsnakk kan legge ytterligere press på elevene Skolen har blitt mer individfokusert og undervisningen mer målorientert utover 2000-tallet. I utviklingssamtalene mellom lærer, elev og foresatte brukes ordet «mål» hyppig. Det kan bidra til uhelse, tror forsker. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Vurderingskulturer i norsk skole Hvis skolen skal klare å endre sin vurderingskultur ved å legge mer vekt på underveisvurdering og mindre på karakterer, så vil det innebære at lærere må endre sin måte å undervise på. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel Kritisk blikk på vurdering for læring Vurdering for læring skal gjere læringa meir effektiv, men kan i praksis øydeleggje for eit heilskapleg læringssyn som tek høgde for både etiske, estetiske og samfunnsmessige dimensjonar i den menneskelege læringsprosessen. Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel Når en sekser ikke er godt nok Stadig flere skoleungdommer sliter psykisk. Jenter sliter tre ganger så mye som guttene, og stresser mest med skolen. Publisert: 15.11.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon Det er grundig dokumentert i en lang rekke undersøkelser at jo mer skjønnsmessig vurderinger er, desto vanskeligere er det å oppnå troverdige vurderinger av prestasjoner og ferdigheter. Publisert: 15.11.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg Må vi teste ungdom for at de skal bli gode i idrett? Omfattende testing er neppe veien å gå hverken for å bygge talenter eller få flere til å drive med idrett lenger. I stedet risikerer vi at ungdom mister motivasjonen og slutter i idretten de er glad i. Heldigvis finnes alternativer. Publisert: 28.10.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Meiner pandemien har endra skulen for framtida Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Forskningsnotat Fordelar og ulempar med digital vurdering Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke digitale verktøy i større vurderingar. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning