Artikkel Forskere bekymret for bruk av kokain under russefeiringen Kokainen har gjort sitt inntog i russefeiringen. I hvor stor grad vet ikke forskerne, men de er bekymret. Spesielt for ungdommer som er ekstra sårbare. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Å bli alvorlig mobbet på skolen kan skade like mye som vold i hjemmet KRONIKK: Barn som sier at mobbing er det verste de har opplevd, har veldig like plager som barn som har opplevd vold i familien. Det gjelder både antall plager de har og hvilke typer plager. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Auditiv lytting og læring Forfatteren av denne artikkelen mener at auditiv lytting og læring bør bli mer benyttet som et pedagogisk verktøy i skolen. I dag dreier mye av undervisningen seg om pedagogikk der synssansen og det visuelle perspektivet er det mest dominerende i undervisningen. Mer vekt på auditiv lytting vil være en fordel for elever med synsvansker, men også andre elever vil ha nytte av en slik undervisningsform. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Artikkel Barnepalliasjon: – Barna blir ikke fulgt opp godt nok i dag Forskere trekker frem fire viktige områder for at alvorlig syke og døende barn skal få oppfølgingen de trenger. Publisert: 18.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Omtale Hva betyr fysisk aktivitet for læringen? Kan man trene seg smart? To nye forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mellom fysisk aktivitet og læring og om fysisk aktiv undervisning fører til større læringsutbytte. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Unge med diabetes: «Jeg vil ikke være annerledes» Forskere har intervjuet ungdommer som nylig har fått diabetes type 1. En ny studie forteller om erfaringene deres og hvordan de lærer seg å leve med sykdommen. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningsnotat Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte. Likevel har ikke skolesystemer lyktes i å innføre fysisk aktivitet i undervisningssammenheng. Målet med denne studien er å anslå virkningen fysisk aktive undervisningsøkter har på elevers læring og læringsglede sammenlignet med tradisjonell, stillesittende undervisning. Publisert: 13.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Økt BMI kommer før usunn spiseatferd hos barn i skolealder Noen barn tyr til mat som trøst, eller spiser mer av andre grunner. Men sammenhengen mellom antatt fedmefremmende spiseatferd og høy BMI er kanskje ikke som du tror. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Unge kreftoverlevende strever, men forteller sjelden om det Ny forskning ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, avdekker nye perspektiver på kreftoverlevelse. – Opplevelser relatert til å overleve kreft handler om mye mer enn det medisinske, sier forsker. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Blogg Robuste barn vokser på (og i) trær! Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no