Artikkel Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Professor: – Ord som «homo» og «lesbisk» virker litt gammeldagse nå Én av fem unge plasserer ikke seg selv i kategoriene «hetero», «homo» eller «lesbisk». Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hvordan se guttene som sliter psykisk? Jenter topper statistikken for psykiske plager, men i klasserommene kan det være unge gutter og menn som sliter i det stille. Hvilket apparat og hvilke relasjoner må på plass? Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ungdommers kjønnsidentitet formes i møte med andre – Vi tror at kjønn er en veldig privat opplevelse, og at den bare oppstår innenfra. Men den henger også sammen med relasjonen til andre, sier Reidar Schei Jessen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Podcast Lærerrommet: Hva er en god seksualundervisning? Hva lurer barn og ungdom mest på om seksualitet? Hva bør de lære, og hvordan? Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel #MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagfellevurdert Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold. Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagfellevurdert Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen Nordiske studier har vist at minoritetsforeldre oftere enn majoritetsforeldre legger begrensninger på ungdom, og særlig jenter. Slike restriktive foreldrepraksiser utfordrer kjønnslikestilling og økende selvbestemmelse som premisser for foreldrepraksis i den norske velferdsstaten. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 62) 1/2021
Artikkel Fra skoletaper til arbeidskar – Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren. Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Slik blir barn og unge utsatt for seksuelle overgrep på nett Ny rapport viser hvordan barn og unge kan bli utsatt for nettovergrep. Publisert: 26.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet