Fagfellevurdert «– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier? Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 45) 2-3/2021
Fagfellevurdert Forekomst av seksuell trakassering av tenåringer og sammenhengen med depressive symptomer. Hvilken betydning har sosiale relasjoner? I løpet av ungdomsperioden vil mange oppleve seksuell trakassering. Studier fra Norge og andre land viser at seksuell trakassering i ungdomsperioden er et utbredt fenomen. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Artikkel Er framtidens lærere forberedt på å snakke om sex? Norske lærere etterlyser en styrking av seksualundervisningen i utdanningen. Forskning viser at problemet er globalt: Lærerutdanningene klarer ikke å forberede lærerstudenter til å ta sexpraten med elevene. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Professor: – Ord som «homo» og «lesbisk» virker litt gammeldagse nå Én av fem unge plasserer ikke seg selv i kategoriene «hetero», «homo» eller «lesbisk». Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hvordan se guttene som sliter psykisk? Jenter topper statistikken for psykiske plager, men i klasserommene kan det være unge gutter og menn som sliter i det stille. Hvilket apparat og hvilke relasjoner må på plass? Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ungdommers kjønnsidentitet formes i møte med andre – Vi tror at kjønn er en veldig privat opplevelse, og at den bare oppstår innenfra. Men den henger også sammen med relasjonen til andre, sier Reidar Schei Jessen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Podcast Lærerrommet: Hva er en god seksualundervisning? Hva lurer barn og ungdom mest på om seksualitet? Hva bør de lære, og hvordan? Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel #MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021