Artikkel Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Ungdommers kjønnsidentitet formes i møte med andre – Vi tror at kjønn er en veldig privat opplevelse, og at den bare oppstår innenfra. Men den henger også sammen med relasjonen til andre, sier Reidar Schei Jessen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Podcast Lærerrommet: Hva er en god seksualundervisning? Hva lurer barn og ungdom mest på om seksualitet? Hva bør de lære, og hvordan? Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel #MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagfellevurdert Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold. Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagfellevurdert Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen Nordiske studier har vist at minoritetsforeldre oftere enn majoritetsforeldre legger begrensninger på ungdom, og særlig jenter. Slike restriktive foreldrepraksiser utfordrer kjønnslikestilling og økende selvbestemmelse som premisser for foreldrepraksis i den norske velferdsstaten. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 62) 1/2021
Artikkel Fra skoletaper til arbeidskar – Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren. Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Slik blir barn og unge utsatt for seksuelle overgrep på nett Ny rapport viser hvordan barn og unge kan bli utsatt for nettovergrep. Publisert: 26.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Gutters problemer med kropp og spising må tas alvorlig Det har vært forsket mye mer på spiseproblemer hos jenter enn hos gutter. Symptomene er forskjellige, og kroppene er forskjellige. – Å måle BMI passer ikke så godt for å fange opp problemer hos gutter, sier NTNU-forsker Farzaneh Saeedzadeh Sardahaee. Publisert: 11.06.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Unge gutter bruker skjellsord som humor Skjellsord knyttet til homofili og hudfarge brukes på en særegen måte blant gutter på ungdomsskolen. Elise Margrethe Vike Johannessen mener ungdommene snur fordommer til humor. Publisert: 04.06.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Kjønnsforskjeller i ungdoms opplevde tilfredshet med utseende, selvoppfatning og selvhevdelse Denne artikkelen tar for seg en studie basert på selvrapportering der 691 elever, hvorav 369 jenter og 322 gutter, fra åttende til tiende klassetrinn har svart på en nettbasert spørreundersøkelse. Funnene blir drøftet i lys av tidligere forskning og Bourdieus teori om sosial og kulturell kapital. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagfellevurdert Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021