Kronikk Digital vold i intime ungdomsrelasjoner er et alvorlig problem En ny oversiktsstudie gjort av forskere ved HiØ og NMBU viser at mange ungdom har alvorlige opplevelser knyttet til digitale intime partnerforhold, som overvåking av telefon og sosiale medier, utpressing, følelsesmessig vold og deling av nakenbilder. Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det? En rapport fra 2019 viser tydelige kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, og guttene kommer klart dårligst ut. Hva kommer det av at guttene gjør det så mye dårligere enn jentene på skolen? Og er dette egentlig et problem når menn allikevel tjener mest, eier mest og sitter i flere makt- og lederposisjoner? Publisert: 17.01.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Gutter har størst utbytte av en mer strukturert læreplan i førskolen Det finnes betydelige kjønnsforskjeller i viktige ferdigheter allerede før barna begynner på skolen. Selv om høye investeringer i barnehagen er motivert av å fremme like muligheter i utdanning, virker deltakelse å ha mindre effekt på gutter enn jenter. Publisert: 07.12.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel Økning i rapportering av seksuell vold blant ungdom En ny studie fra OsloMet viser at én av fire ungdommer rapporterer om seksuell vold i løpet av oppveksten. Omfanget øker også kraftig over tid. Samtidig utsettes færre for fysisk vold fra foreldre. Publisert: 03.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016 Stoltenberg-rapporten (NOU 2019: 3) satte for alvor kjønnsforskjeller i skolen på dagsordenen. Spørsmålet er imidlertid hvordan kjønn diskursivt blir konstruert og fortolket i rapporter om prestasjoner i skolen. Hvorfor blir kjønn gjerne tolket som den viktigste forskjellskapende faktoren? Hvorfor blir ikke sosial klasse viet større plass? Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 46) 3-4/2022
Podcast UiA lanserer podkast om menn i barnehage Fleire menn bør få augo opp for yrket som barnehagelærar. Det meiner tre pedagogar bak ein ny podkast som vil ta opp fleire interessante tema kvart semester. Publisert: 05.09.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ungdom som ikke er heterofile er mindre tilfredse med livet Ungdommer som ikke er heterofile sliter mer med ensomhet og psykiske plager, viser fersk forskning fra NOVA ved OsloMet. − Det blir viktig å følge med på denne gruppen fremover, sier forsker Anders Bakken. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Vennskap og maskulinitet på østkanten i Oslo Ordet «utlending» har blitt en samlende identitetsmarkør blant minoritetsungdom på østkanten i Oslo. Samhold og inkludering, men også ekskludering, hverdagsrasisme og stigmatisering er stikkord for Sara Myhr Sönmez' masteroppgave. Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme Ulikhetsskapende prosesser kan foregå innenfor tilsynelatende nøytrale og etablerte samfunnsinstitusjoner. Disse prosessene er et resultat av komplekse forhold der materielle og kulturelle forhold samt individuelle og strukturelle forhold virker sammen. Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Årg. 7) 1/2023
Podcast Kan demokrati læres? Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige. Publisert: 13.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet? Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Artikkel Slik kan du som lærar bidra til elevmedverking i skulen Elevane har rett til å vere med å bestemme i skulekvardagen sin, men det varierer korleis og i kva grad det blir praktisert. Kva kan lærarar gjere, og kva seier forskinga om temaet? Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo