Fagfellevurdert «Vi er jo ikke stonere»: bruk av cannabis og symbolske grenser blant ungdommer vest i Oslo Vestkantungdommenes bruk av cannabis blir regulert av et nokså restriktivt sett normer. Bruken må foregå sammen med andre, må skje «for gøy», og de må heller ikke bruke cannabis for ofte. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 1/2024
Artikkel Er læreryrket et omsorgsyrke? Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen? Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Musikkundervisning med kjønn og seksualitet er ikke bare-bare Norske musikklærere synes det er utfordrende, og forbundet med stor risiko, å undervise om kjønn og seksualitet i klasserommet. Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel Den penes problem Å være ung og vakker kan være risikabelt. De peneste i ungdomsflokken drikker og fester mer, og tar oftere valg som kan gi dem problemer som voksne. Publisert: 27.08.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Norske gutter liker skolen minst Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig. Publisert: 25.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Unge gutter knytter kroppsidealer til identitet og psykisk helse Gutter i videregående skole trener for å være sunne og attraktive, men også for å vise omverdenen at de er smarte og disiplinerte. Personlig identitet har blitt en viktig motivasjon for å holde seg i form, mener forskere. Publisert: 21.06.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak. Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024
Engelsk — Fagartikkel Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet? Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert Like barn leker best? Likhetens flertydighet På tross av et stadig mer differensiert samfunn, har likhetstankegangen stått sterkt i det norske samfunnet. Hvordan uttrykker barnehagelærere forståelse av likhet, og hvordan kan dette få betydning for flerkulturelle barns deltagelse i barnehagen? Publisert: 29.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagartikkel Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Artikkel – Gymlærere må slutte å dele inn i gutte- og jentelag Elever som ikke kjenner seg igjen i kategoriene gutt og jente opplever frykt og utenforskap i kroppsøvingsfaget. – Problemene starter i garderoben, sier lærer og forsker Runa Næss Korshavn. Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Likestilling som tema i samfunnsfag Hvordan kommer likestilling som samfunnsverdi og likestillingsrelaterte tema til uttrykk i samfunnsfagundervisningen i vg1 i videregående skole? Det har Marte Handal undersøkt. Publisert: 19.03.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger