Podcast Kan demokrati læres? Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige. Publisert: 13.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet? Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Artikkel Slik kan du som lærar bidra til elevmedverking i skulen Elevane har rett til å vere med å bestemme i skulekvardagen sin, men det varierer korleis og i kva grad det blir praktisert. Kva kan lærarar gjere, og kva seier forskinga om temaet? Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel – Vi burde av og til ha koblet på politiet, men det tør vi ikke - Et feiltrinn der kan bety døden for den utsatte. Det har vi ikke turt, forteller en ansatt ved voksenopplæringen i en ny NIBR-rapport om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen Sosiale utfordringer ser ut til å være særlig utbredt og betydningsfullt for jenter, samtidig som jenter mestrer ved nettopp å engasjere seg i relasjoner. Publisert: 20.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Artikkel – Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av det samiske Norskfaget i skolen er laget på 1800-tallet som en del av nasjonsbyggingen. Faget skulle forme gode nordmenn og gi landet en enhetlig kultur og språk, og i norskfaget var det derfor ingen plass til det samiske. Publisert: 08.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe. Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Lav sjølfølelse er knytta til skepsis mot innvandring, likestilling og sosial utjevning Personer med lav sjølfølelse i ungdomsårene, og de som har vanskeligheter med å bygge sjølfølelse gjennom livsløpet, viser større motstand mot innvandring, likestilling og sosial likhet som voksne, ifølge ny studie. Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Fornorsking av samer, kvener og skogfinner: - De færreste forstår hvor langt norske myndigheter gikk Sannhets- og forsoningskomiteens rapport vil skape debatt om den norske behandlinga av samer, kvener og skogfinner, tror Anne Julie Semb. Dekanen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har fått innblikk i et mørkt kapittel av norsk historie gjennom arbeidet i kommisjonen. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel Dataspel: – Gutane blir følgde med argusauge To av tre norske gutar spelar dataspel dagleg. Men er det mor eller far som bekymrar seg mest? Svaret vil kanskje overraske. Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo