Kronikk Å bli alvorlig mobbet på skolen kan skade like mye som vold i hjemmet KRONIKK: Barn som sier at mobbing er det verste de har opplevd, har veldig like plager som barn som har opplevd vold i familien. Det gjelder både antall plager de har og hvilke typer plager. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko for å bli utsatt for mobbing av sine medelever. Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert «Det er ikkje noko SIM sala bim» – om implementering av skulens innsatsteam mot mobbing i tre vidaregåande skular Skulens innsatsteam mot mobbing (SIM) skal ha eit overordna ansvar og høg kompetanse i arbeidet med læringsmiljø og mobbesaker. Samstundes er SIM ein strategi for korleis utføre dette arbeidet, og kva grunnlag det byggjer på. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8/2022
Artikkel Hva skjer når elever jobber med vanskelige historiske hendelser? Hva skjer når det undervises i et historisk tema som vekker følelser og moralsk fordømmelse og elever skal ta perspektivet til historiske aktører? Det har Helga Bjørke Harnes undersøkt i sitt doktorgradsarbeid. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing? Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Forskningsnotat LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Fortellinger om utestenging og klassemiljø Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Podcast Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen? Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø? Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet