Fagfellevurdert På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering. Publisert: 09.10.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Kronikk Mobbing i barnehagen må tas på alvor Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Mobbing og rehabilitering Når man setter i gang rehabiliterende tiltak for mobbeutsatte og deres familier, er det viktig å ikke glemme at også andre kan sitte igjen med traumer, for eksempel mobberen og dennes familie. Det er også viktig å se at problemløsning og rehabilitering noen ganger kan bli to sider av samme sak. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel Slik kan barnehager jobbe mot mobbing Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor. Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Har du et trygt og godt skolemiljø? Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket? Publisert: 04.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Aktivitetsplikten i praksis Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet. Publisert: 03.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Psykososialt team på skolen er en god ide En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø. Publisert: 04.07.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Barn og unge som har blitt utsatt for mobbing følges ikke opp lenge nok En ny rapport viser at det er mangel på kompetanse om og systematisk arbeid for å følge opp barn og unge som har blitt mobbet. Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva er mobbing og trakassering? Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om. Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Fagartikkel Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Barn og nye medier Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret